Andre møte i Anonyme Sukkerjunkies

12 10 2008

Hei, jeg heter kamikaze og jeg har vært en slem pike. Forgive me father, for I have sinned.

Ikke fordi jeg har brutt mot den fine kakeregelen min — selv om det har holdt hardt; nå i mørketiden blir sukkerpushingen opptrappet hinsides all fornuft, det skal koses og hygges og det kan man jo ikke gjøre uten kake. Det egentlige problemet er likevel at mitt eget sukkerbehov også synes å ha nådd uante høyder, og jeg griper meg selv i å finne stadig nye sikkerhetshull i kakeregelen som jeg kan krype gjennom for å få mine etterlengtede søte skudd.

Regelen lyder på at jeg får spise kake, is og godteri maks to ganger i uken. Hvordan snor man seg utenom?

• Hvis du skal drikke kaffe og kompisen din tar en is til, så kan du ikke spise is — men istedet for å fortvile, bestill en iskaffe! Da er isen oppi kaffen, og det smaker utmerket.
• Hvis du drikker kaffe og det ligger en sjokoladebit ved siden av kaffekoppen, kan du ikke spise sjokoladen fordi den er godteri. Hvis du derimot putter sjokoladen oppi kaffen, er det mokkakaffe og dermed helt akseptabelt.
• Hvis du drikker kaffe og det ligger et kakestykke ved siden av kaffekoppen kan du ikke spise kaken fordi den er kake. Hvis du derimot putter kaken oppi kaffen, er det… eh, tja, godt spørsmål, men hvis du rører litt rundt kan det sannsynligvis defineres som grøt, og grøt får man jo spise. Anbefales dog ikke hvis den som har bakt kaken sitter og ser på.
• Hvis du har eplepai og vaniljekrem så kan du ikke spise eplepaien fordi den er kake, men vaniljekrem derimot, var det ingen som sa noe om! Kan jeg ikke få litt ekstra vaniljekrem da?

Så nå er krigen mot sukkeret opptrappet, og jeg innleder en ukes avvenningstur. Forbered dere på humørsyk pitbullblogging.

Handlinger

Information

6 responses

12 10 2008
rigmor

Sukkersnackserstatninger er så mye lettere om sommeren når man knaske på tomater og sukkererter og grønne bønner, og plommer og diverse små salatgreier.
Om vinteren er det vanskeligere – om man da ikke vil ta med seg nøtteknekker på jobb for å spise hasselnøtter. (Det fungerer liksom ikke helt). Jeg håper avvenningen går bra!

12 10 2008
PoPSiCLe

Hehe. Jeg har gitt opp. Dvs. jeg gir beng og heller i meg sukkerholdige matvarer og kjemiske snopekombinasjoner som neppe hadde blitt vurdert som menneskeføde for få år siden – helt uten regler og slikt.

Hvorfor? Har jeg ønske om å se ut som en gjennomsnitts fast-food gumlende amerikaner før jeg fyller førti? Neh. Jeg er velsignet med det man kan kalle «meget effektiv forbrenning». Så bortsett fra at det er meget meget usunt, og sikkert fører til senskader jeg ikke merker før jeg er 50, så legger jeg ikke på meg et gram. (Eller ok, matchvekten har vel økt fra 75 til 80, men jeg tillegger egentlig bare det min latskap, og ikke faktisk kosthold). 😉

13 10 2008
vaarloek

haha! velkommen i gjengen ;P idag oppdaga jeg at min elskede avocadojuice antageligvis er en sukkerbombe 😦 deprimerende! det var akkurat som at alt som skulle til var én ukes sukkeravvenning før jeg gjenkjente smaken, som om smaksløkene mine var sukkernummet ned da jeg smakte avocadojuicen første gang, så jeg merket det rett og slett ikke da.

apropos; så wall-e igår, snakk om boost til å ville stikke på treningssenteret og knaske gullerøtter! samfunnskommenterende film i alle fall. har du sett den? jeg vil ha en wall-e …

13 10 2008
kamikaze

Sant Rigmor! Jeg har oppdaget at sukkerfri (i hvert fall nesten) frokostblanding funker ganske bra som snacks, og gulerøtter og frukt også. Og så drikker jeg te som en nevrotisk spådame for å ha noe å smatte på.

Hehe PoPSiCLe, jeg ønsker at jeg hadde den sortens forbrenning jeg og! Men dengang ei, hvis jeg skal spise akkurat det jeg har lyst på, og trene akkurat så mye som jeg har lyst til i øyeblikket, så kommer jeg til å ende mitt liv i fortid som sukkerkule. Så jeg forsøker meg med sukkerstopp jeg. Det er faktisk ikke ille!

vaarloek: Thænk ju! Men det kan vel ikke være mye sukker i avocadojuicen hvis du ikke har merket det før enn nå? Jeg har kommet så langt at druer smaker søtt som fy, så jeg kan tenke meg at du som har holdt på en stund bare har fått veldig følsomme sukkersensorer?

Jeg har sett wall-e, elsket filmen, og vet precis hva du mener!

28 10 2008
Sigurd

Jeg spiser druer. Masse druer.
Jeg kan ikke akkurat si at jeg holder meg unna sjokkisen, men druer tar ofte dens plass.

28 10 2008
kamikaze

Hei Sigurd! Smart 🙂 Liker druer!

Legg igjen en kommentar

