Man kan ikke varsle om kjønnsdiskriminering

19 02 2010

En sak som gikk meg hus forbi i høstens studiestyr og etterjulens flyttestyr var utfallet av Simula-saken, der en kvinnelig IT-forsker gikk til sak mot forskningsinstituttet Simula etter å ha varslet om diskriminering og blitt utsatt for hevnaksjoner etter dette. Ettersom Simula er en mulig fremtidig arbeidsgiver både for meg og damer jeg bryr meg om, er saken ekstra interessant. Og på bakgrunn av hva jeg har lest om saken, er jeg bekymret.

Bente Anda var den første fast ansatte kvinnelige forskeren på Simula, og hun var lenge også den eneste. Etter å ha opplevd diskriminering, trakassering og generelt vanskelige arbeidsforhold, tok Anda saken opp med både Simula, Arbeidstilsynet og Forskningsrådet. At forholdene ved Simula var ytterst kritikkverdige ble ytterligere dokumentert gjennom at kvinnelige stipendiater som jobbet ved Simula i samme periode, vitnet om sine erfaringer i rettssaken, og også om hvilken respons (eller mangel på den) de møtte da de tok opp problemene med sine overordnede. Jentenes historier burde ikke levne noen tvil om at det var grunn til at Andas klager, og som eneste fast ansatte kvinne (og dermed den kvinnen med mest faglig og jobbmessig tyngde) var det også naturlig at hun forsøkte å ta opp situasjonen.

Disse jentenes vitnemål ble hysterisk nok brukt mot Anda, med det argument at den trakasseringen de ble utsatt for er irrelevant for Andas sak.

Full seier for Simula, kan vi lese i Aftenposten. Mon det. Retten har nemlig ikke kommet fram til at det ikke har skjedd trakassering ved Simula. Den har bare konkludert med at trakassering og diskriminering av kvinnelige arbeidstakere ikke er alvorlig nok til at å melde fra om det kan klassifiseres som varsling. Og dermed er det også helt lovlig å hevne seg på “varsleren” gjennom økonomiske, faglige og sosiale represalier. Det er unødvendig å sjekke om represaliene har funnet sted, ettersom varslingen – etter rettens skjønn – ikke var en varsling.

Simulas reaksjon tidligere i høst var benektelse. “Og det sier seg selv at så gode resultater oppnår man ikke uten et godt arbeidsmiljø” var holdningen da, og jeg har ikke sett noe som har lignet en beklagelse siden. Hvis jeg skal ta en eventuell arbeidsgiver seriøst, bør den arbeidsgiveren også ta denne typen beskyldninger alvorlig. Jeg aksepterer at det vil finnes mannlige idioter på en mannsdominert arbeidsplass, all den tid det finnes idioter rimelig jevnt fordelt over begge kjønn. Men jeg aksepterer ikke at de får spillerom til å trakassere sårbare medarbeidere.

Det virker åpenbart at det har vært barskt å være kvinne ved Simula – da burde Simula legge seg veldig flate og kikke i rutinene. Ikke si “det tror vi ikke på”.

Hva lærer vi så av dette?

  • Ikke klag på diskriminering hvis det ikke er deg som blir diskriminert.
  • Ikke klag på diskriminering med mindre du har jævlig gode beviser.
  • Tenk deg godt om før du – som kvinne – satser på en karriere ved Simula.

Det er en trist lærdom å ta med seg.

Seier?

Jeg tror ikke på noen full seier for Simula, for jeg tror de mister talenter, enten ved å nedvurdere dem eller regelrett skremme dem bort. Jeg søker i hvert fall jobb andre steder først. Jeg er ikke den eneste.

PS:

Forholdene illustreres i denne debattartikkelen, der 15 kvinner som arbeider ved Simula forteller om hvordan arbeidsmiljøet er godt, også for kvinner. Høres bra ut, ikke sant? Merk bare at 8 av dem er administrative medarbidere. Av de 7 vitenskapelig ansatte er 4 PhD-studenter, 2 er post doc (tidsbegrenset forskerstilling etter doktorgrad) og en eneste er Research Scientist, som kan være fast ansatt. Bare 1 ut av disse 15 har faktisk bakgrunn for å si noe om hvordan det er for en kvinne å stige i gradene, og bare 7 av dem har bakgrunn for å si noe om hvordan arbeidsmiljøet er for kvinnelige vitenskapelige ansatte. At man forsøker å vri tallene ved å ta med regnskapsmedarbeidere gjør ikke mitt inntrykk bedre.


Handlinger

Information

16 responses

19 02 2010
bell4trix

Dette var virkelig nedslående lesning. Men et veldig godt blogginnlegg, håper nesten noen der leser dette og tenker seg litt om. Klart de taper om dette blir deres nye omdømme… Skremmende at det kan skje idag…

19 02 2010
kamikaze

bell4trix: Nå er jo de fleste it-folka menn uansett, så det er ikke sikkert de ser den store umiddelbare forskjellen — men bare at det er mulig er om ikke annet skremmende for de av oss som står på kanten av eller innafor bransjen.

Men noe annet skremmende her er jo selve dommen, som ikke har noe med Simula å gjøre — men som fastslår at kjønnsdiskriminering ikke er ille nok til at det er varsling når man sier fra. Det er vel så skremmende.

19 02 2010
Erlend

Fikk du med deg denne: Vern om ansattes arbeidsmiljø ?

Det ville ellers vært interessant å se dommen i sin helhet, ikke bare avisreferater. Man vet jo aldri hva journalister misforstår.

19 02 2010
kamikaze

Hei Erlend, nei den hadde jeg ikke sett! Takk for lenke.

Jeg forsøkte å finne dommen online uten hell — jeg vet ikke om sånt er offentlig og om man kan få tilgang via nettet? Jeg har snakket med noen som snakket med noen som arbeider på Simula og som hadde lest den og mente at den ga et helt annet bilde enn media, fordi i dommen kunne man lese at Anda var samboer med sjefen sin og ukvalifisert til jobben, og ifølge denne personen var det dermed bare tull å gå til sak pga trakassering. Hvilket for det første ikke gjør meg mer overbevist om at Simula er en god arbeidsgiver og for det andre gjør at jeg tenker at jeg nok burde lese den dommen selv. Men jeg fant den dessverre ikke 😦

19 02 2010
Erlend

Jeg tror ikke dommer er hemmelige i utgangspunktet. I alle fall legges rettsavgjørelser ifra lagmannsretter og Høyesterett ut i anonymisert form på http://www.lovdata.no, og Oslo Tingrett legger i alle fall ut noen dommer (f.eks. dommen i saken som Nina Karin Monsen og andre anla «mot» den nye ekteskapsloven).

Det eneste unntaket i Lovdatas publisering ser ut til å være barnefordelingssaker og barnevernssaker.

Kanskje man kan få en kopi av dommen ved å henvende seg til Asker og Bærum tingrett: abtingrett@domstol.no ?

19 02 2010
Marianne

Jeg har vært borti tilsvarende, og da jeg sa fra, ble jeg sablet ned og fikk beskjed om å ikke komme tilbake. Litt teit av meg å si fra mens jeg fortsatt hadde prøvetid, men for meg var det enten å si fra om problemet, eller å ikke komme tilbake.

Jeg fikk på en måte oppfylt begge alternativene, og det er vel like greit for meg. Synd for alle andre unge damer som måtte være så dumme å søke jobb der. Fordi «alle vet at unge jenter ikke vet hva de snakker om».

19 02 2010
kamikaze

Hei og velkommen Marianne! Det høres lite koselig ut, men jeg er glad du sa fra — tror man kan ha veldig dårlig av å bli værende på et sted hvor man trakasseres, spesielt hvis det ikke tas alvorlig. Så heia deg! 🙂

20 02 2010
Strekker

Kan fange dommen til uka og sende den til seg. Send meg gjerne en epost, f.eks. på mandag, så jeg husker det. Lovdata-abonnement FTW! (eventuelt «pc’er ved juridisk fakultet FTW!»).

20 02 2010
Strekker

Kremt. Tror du må følge Erlends råd likevel.

20 02 2010
kamikaze

Jeg har mailet dem allerede! 🙂

Men vet du om slike dommer faktisk er offentlige?

7 12 2014
Lele

I was really confused, and this answered all my quossient.

18 12 2014
purchase abilify online

The ability to think like that shows you’re an expert

20 02 2010
Strekker

Det skal de være. Vi har offentlig rettspleie her i landet. 😉 Noen unntak er det, les § 14-2 og følgende. Du kan sikkert få dommen av tingretten.

23 02 2010
kamikaze

Strekker, Erlend og andre: Har fått den. Skal lese den ordentlig og skrive oppfølger. Men det ser ikke ut som om journalistene har misforstått så mye, altså.

21 02 2010
Svensen

Jeg leste om dette i avisen, og det gode innlegget ditt minnet meg på hvor sint jeg ble da jeg leste det. Det koster å si fra, selv når man vet at det vil bli tatt alvorlig. Jeg er glad jeg jobber på et forskningsinstitutt der slike ting – stort sett små -, såvidt jeg har erfart, tas alvorlig. Hm. Kanskje derfor kvinneandelen har økt fra nesten ingenting til over 1/3 på ganske få år? Simula og andre arbeidsgivere som ikke tar arbeidsmiljøet alvorlig, vet ikke hva de går glipp av.

23 02 2010
kamikaze

Svensen: Nei, jeg kunne ikke vært mer enig. Og følg med, jeg tror det kommer en oppfølger.

Legg igjen en kommentar