Mitt liv som nerd, del 1

17 09 2009

Ja, jeg er klar over at det finnes en hel blogg tilegnet et nerdeliv. Denne bloggpostserien handler derimot mer om mitt desperate forsøk på å bli en ekte datanerd. Det er nemlig forskjell på nerder, og om det er noe som er klart, så er det at høy mattenerdindeks til tross, er jeg omtrent Paris Hilton på datanerdskalaen. Jeg har sjelden følt meg mer ditzy.

Hvorfor alt dette nerdepratet? Jo, jeg har gått hen og fått jobb på datalogisk institutt, og etter to og en halv uke har jeg blitt utsatt for et sterkere nerdegruppepress enn jeg trodde var mulig.

I utgangspunktet virket alt så bra. Sjefen min utbrøt «Jeg hater Windows!» midt i et foredrag (på en Windows-PC) og jeg tenkte med meg selv at dette kommer til å gå bra! Enda mer overbevist ble jeg etter en kinokveld med kolleger. I kebab-sjappa (hva kaller man et sted hvor man kjøper kebab?) planla vi en kebab-robot-vending-machine der roboten bruker laser til å skjære kebaben i et fraktalmønster du selv har tastet inn formelen for. Alt for å kunne svare på spørsmålet «Hvorfor må vi lære dette?!» «For å kjøpe kebab, gutten min!»

Men det er noen problemer. Her skal man praktisk talt ha mastergrad i informatikk for å få installert en printer, og når man skal installere matteprogrammer må man først laste ned installasjonsfilen, så lure pc’en til å tro at filen ligger på en CD selv om den ikke gjør det, så flytte filene som ligger i den virtuelle cd’en over et annet sted, OG gjøre installasjonsfilene eksekverbare først. Men før man gjør noe av det skal man dekode installasjonsmanualen, som er skrevet på informatikksk. Men jeg kommer meg, jeg gjør det. Jeg har sikkert lært meg 20 nye terminalkommandoer denne uka, og i dag glemte jeg nesten å bruke deo innen jeg stakk på jobb.

Forresten, kjære leser, kan du kanskje hjelpe meg litt. Kan du fortelle meg hvordan jeg blir kvitt den alpelua?

hjelp

Handlinger

Information

10 responses

18 09 2009
anders

bra du klarer å passe inn! 😀

jeg skjønner ikke hva greia er med den alpelua? og det bildet er veldig høyt så det er veldig mye hvitt mellom bildet og kommentarene. er det noe jeg går glipp av her?

18 09 2009
kamikaze

😀

Det hvite er borte nå; det kom av at jeg satt i windows og hadde ikke andre bildebehandlingsprogram enn paint, og så kom det hvite av seg selv.

Alpelua kommer fra Googles videochat; da jeg startet chatten dukket det opp en moro meny der man kunne velge diverse hatter og greier som festet seg på hodet. Jeg valgte alepelua, syntes den var skrekkelig festlig, og stengte menyen. En halv time senere var jeg lei lua, men jeg finner ikke menyen! Skrekk og gru, jeg er dømt til et evig liv med rosa alpelue! Så hvis noen har gjort det samme og vet hvor menyen er, blir jeg veldig glad.

Dette føyer seg forøvrig bare inn i en veldig lang rekke av datarelaterte ting jeg ikke har skjønt denne uka… :/

18 09 2009
abre

Men brillene er du fornøyd med? 🙂

Ellers støtter jeg forretningsideen! Kan jeg legge inn forhåndsbestilling
på mandelbrot-kebab med kaos-dressing?

18 09 2009
kamikaze

Kjære Abre; kaos-dressing får man på en hvilken som helst kebabsjappe — har du sett hvordan de organiserer maten?! Derimot burde du lete etter entropi-minimerende dressing. det er mye vanskeligere! (tror jeg. helgas hjemmelekse består i å refreshe termodynamikken)

18 09 2009
Elisabeth

Jeg har ingen gode råd, verken om alpelue eller andre ting. Men jeg håper du vil trives både med nerding, jobb og alpelue! Og hvis du kan installere den kebabroboten i en viss liten by i England blir jeg veldig glad neste gang jeg kommer dit. Og i Bergen s’il vous plait? Der prøvde jeg en gang åtte (ikke overdrivelse!!) kebabsjapper ei natt og ALLE serverte kebaben med ketchup som standardutstyr. Seriøst! De trenger en pilotversjon snarest mulig… 😉

18 09 2009
kamikaze

Fine Elisabeth, jeg går i gang med kebabproduksjonen (vanskelig å stave med en vinflaske innabords) så snart jeg blir sparket fra datalogisk!

21 09 2009
krissy

Jeg prøvde å tenke litt alternativt.. Du heiser ned taklampa, og lar kroken ta tak i lua.

21 09 2009
kamikaze

Jamen jeg har ingen taklampe!

21 09 2009
krissy

si a – si b.
😉

22 09 2009
kamikaze

Jeg ble kvitt den, puh! Den kom ikke fra google talk, men fra webkameraet!

Legg igjen en kommentar

