Parti Kaze, del 2

13 09 2009

Det er bare å innrømme det; jeg er en lat jævel. Jeg har ikke gjort noen dyptpløyende analyse av hvilket parti jeg burde stemme på; ja, jeg har ikke engang satt meg ordentlig inn i hva de forskjellige partiene har programfestet og hva de faktisk har gjort. Stemmeseddelen min er dermed fullstendig avhengig av hva jeg selv har erfart, og hva jeg tilfeldigvis har plukket opp på min vei gjennom diverse nettaviser, blogger og andre fora. Høyst uvitenskapelig, med andre ord.

Men valget var ikke vanskelig i år.

Jeg er ikke fornøyd med den rødgrønne regjeringen — på en del områder har de sviktet stort, for eksempel i forhold til forskning og miljø. Samtidig har de gjort ting som gjør meg stolt av å være norsk, som den nye ekteskapsloven. De har gjort likestilling til en aktuell sak. I studietiden måtte jeg lese svenske aviser og eksilabonnere på Fett for å finne interessant feministisk stoff — nå finner jeg mye av det samme i dagbla’ og aftenpoften. Og de har håndtert finanskrisen på en slik måte at Norge er av de land i verden som har klart seg best.

Det er ikke til å kimse av. De kan godt få sitte litt lenger.

Men jeg liker ikke Arbeiderpartiet. Litt av forklaringen er kanskje at jeg har vokst opp i en AP-familie, der man ikke kunne spise kake uten å få ørene tutet fulle av AP-propagenda. Men like mye av forklaringen ligger i at AP fremstår som arrogante, antiakademiske og i det siste nesten populistiske, med idealismen utgått på dato for lenge siden. Programmessig ligger AP svært nær det jeg mener, men de kompromisser vekk mange av de sakene jeg bryr meg om, politikerne selv fremstår som pompøse, og sakene med Gerd-Liv Valla og Karita Bekkemellem gir inntrykk av et parti der man ligger tynt an når man vel er falt i unåde.

Dermed falt valget på SV — igjen. Jeg er i godt selskap. Og jeg tenker at de får en sjanse til, selv om forskningspolitikken de siste fire årene står til dobbelt stryk. Det kan jo hende at det var de andre partienes skyld.

Kanskje får vi se.

Handlinger

Information

25 responses

13 09 2009
Undre

Der sa du det som irriterer meg med AP.

13 09 2009
Undre

Takk for link!

13 09 2009
kamikaze

Som sagt, jeg er i godt selskap 🙂

14 09 2009
Virrvarr

Yay, det er jo et fint alternativ. Jeg liker å lese diskusjonene våre med oss selv om hva vi stemmer.

14 09 2009
kamikaze

Det gjør jeg og 😀 Men jeg ble litt beskjemmet over mangelen på dybde i min egen diskusjon med meg selv.

15 09 2009
krissy

..Klarer du å tippe hva jeg stemte på valgdagen, da?
😀

15 09 2009
kamikaze

Venstre, kanskje? 😉

15 09 2009
Erlend

Jeg tror hun stemte på Kystpartiet, slik de gjør der oppe i nord.

16 09 2009
krissy

Go west .. or go left, likzom? 🙂 Venstre, it was not 😉 Men synd de falt under sperregrensa. De fikk min sympatistemme ved mitt første valg, så NOE hadde du da rett i..

Erlend: 😀 Hvordan kunne du vite at jeg satt her i selskinns-vesten min og røykte pipe?

(Men; Jeg har bare bodd nordpå i et par år, og bor der ikke NÅ lenger. Jeg har riktignok slekt nordpå, men er oppvokst der selv 😀 )

16 09 2009
krissy

IKKE …oppvokst der selv, skulle det stå! ER ikke nordlending ;p

18 09 2009
kamikaze

Hehe Krissy, noen har visst koll på deg! Jeg har forrestne forsøkt å ha koll på deg selv, men du ser ut til å befinne deg all over the place, så jeg har gitt opp.

Men hva stemte du da?

21 09 2009
krissy

Det er nok ikke så veldig interessant hva jeg stemte, jeg vedgår det ;p Men kaze, når man tipper så halvhjerta sånn som det der, så kan man vel nesten ikke forvente å få treff heller vel… 😀

21 09 2009
kamikaze

Heyh, hvis du sier a må du jo si b også! Kan ikke la meg henge og dingle sånn!

21 09 2009
krissy

Haha, OK. Slaget stod mellom Krf og Ap.

Såh, overraska?

22 09 2009
kamikaze

En smule overraska over Krf, ja. Jeg hadde ikke fått inntrykk av deg som spesielt religiøs (det behøver man ikke være heller, jeg vet, men jeg antar at det hjelper).

22 09 2009
krissy

Bakgrunn, du vet. og gruppepress 😛 Neida, de står for noen verdier som jeg kan anse som viktige. Men, jeg motstrider nok på endel punkter fra den alminnelige krf-velger, vil jeg tro.
Ap skal ha æren for at de har bygd velferdsstaten. Og den synes jeg at det er viktig å ta vare på. De står for mye annet bra som jeg også er enig i, derfor sympatiserer jeg med dem.

Hehe, å si sitt partivalg, føltes plutsetlig litt «nært»… 😀 Men man kan ikke bare være tøff i trynet… Uhm.

24 09 2009
kamikaze

Jeg hadde nok sympatisert mer med AP for 20 år siden enn jeg gjør nå. Jeg har inntrykk av at SV har blitt det AP var. Men det er mulig at familiehistorien gjør meg litt hjernevasket 😀

25 09 2009
krissy

Usj, og nei. Riktignok har SV blitt mer «anstendige» etter at de kom med i rregjeringssamarbeid, det går langt mere tid mellom hver gang de flagger nye sprø påfunn.
Men innføring av 5 og 6-timers arbeidsdager for en tid tilbake, og gud vet hvilke andre forslag de ikke har hatt over årene. ..
Både Sv og Frp er for populistiske partier, synes jeg. Og jo lengre ut på fløyene vi kommer, jo særere politikk får vi. Derav Ap. (Dessuten er Jens en ansvarlig politiker, han er flink og velformulert.. hvis vi nå skulle over på personkarakteristikken, som er så populært nå om dagen:D )

Jeg kan jo også legge til at miljøpolitikk og krigsspørsmål aldri har stått høyt på min prioriteringsliste. Derfor faller Sv rett og slett fallitt hos meg.. Sorry!

27 09 2009
krissy

[Hahah! Mine frustrasjoner mot visse partier kom til overflaten, ser jeg 😛 Dette var ikke et bli-sint-opplegg, selv om det nesten kunne se slik ut :-C]

27 09 2009
krissy

Interessant og enig i det du skriver om datalagringsarkviet, også. Bra ta du engasjerer deg, slik du ofte gjør! Veldig stilig! Stå på, kazefrøkna.. 😉

27 09 2009
kamikaze

Men det er ikke meg som har skrevet! Det er en kampanje, skrevet av en gjeng eminente herrer, og du finner nok den samme rundt omkring på diverse blogger for tilfellet.

Jeg får ikke tid til seriøsiteter om dagen :/

28 09 2009
krissy

Ehm.. ser det nå ja. 🙂 Men du tar stapettpinnen videre, slik du har gjort så mange ganger før, så det gjør deg jo engasjert anyways. Det liker vi!

6 10 2009
kamikaze

krissy: Du er nå søt da 🙂

3 10 2009
Mads

±apropos partival, froken kaze, eg har omsider fått somla meg til å svare på kommentaren din om sekstimarsdag inne hos meg (http://www.fostad.net/politikk/framover)

Orsak treigt svar :$

6 10 2009
kamikaze

Åh, takker for bra svar Mads 🙂

Legg igjen en kommentar

