Jeg hader Cimber Sterling

2 06 2009

For litt over en uke siden var jeg på mitt livs sureste, helt på linje med da treårige lillesøster fikk kasettspiller et halvår etter at jeg selv hadde kjøpt min første for langdrygt oppsparte småpenger.

Jeg har blogget mitt hat for flyselskaper før, men denne gangen er det for real.

Filmtittel: kaze skal på jobbintervju

Sted: Billund lufthavn

Roller: kaze, damen i informasjonsskranken, og tusen unger på vei hjem fra Legoland

*****

Scene1: Klokken er 11, en nyankommet kaze sitter i kafeen og drikker kaffe, skriver doktorgrad og venter på at flyet skal gå klokken 13. Stresset, men blid.

Scene2: Klokken er 13, kaze sitter i flyet og skriver doktorgrad og håper at smårollingene bak skal få overdose sukker og segner om. Mer stresset, ikke særlig blid, men vi holder ut en time.

Scene3: Klokken er 14, kaze sitter fremdeles i flyet, som ikke har flyttet seg en millimeter. Det vil si, flyet har faktisk flyttet seg helt bort til rullebanen, bare for å rulle tilbake til gate med teknisk feil.

Ungene i baksetet gir ordet øredøvende en helt ny betydelse. Kaze gir ordet pottesur en helt ny betydelse.

Lillesøster gjør tabben å sende meldingen “Hvordan går det?”, og får til svar “Je sitt innlåst i en blikkboks me en haug sukkerhøge ungjævla. Faen.” Det kommer ingen flere sms’er fra lillesøster på en lang stund.

Scene4: Klokken er litt over 14, kaze er på vei ut av flyet sammen med halve legoland, og er tross alt glad for å slippe ut fra blikkboksen. Flyselskapet lover snarlig avgang, helt sikkert “i dag”.

Scene5: Klokken er 15, ingen beskjeder, kaze er nervøs for jobbintervjuet klokken 10 neste dag og ber om å bli ombooket (som man har rett til ifølge plakaten ved siden av infoskranken). Damen i infoskranken sukker bare at “Cimber svarer ikke i telefonen”.

Scene6: Klokken er 1630, ved gaten står det at flyet skal gå 1630, men flyselskapet ser vi ikkeno til. Tusen barn har omgjort Billund flyplass til Legoland 2, og midt i en haug herjende småbarn sitter kaze og skriver doktorgrad.

Scene7: Klokken er 1730, ved gaten står det at flyet skal gå 1730, men flyselskapet ser vi ikkeno til. Ungene leker sisten, kaze skriver doktorgrad og forsøker å se så skummel ut at ingen skal våge å løpe inn i laptoppen.

Scene8: Klokken er 1800, kaze ber om å få bli ombooket på siste fly til København 1830, infodamen sier at flyet er fullt.

Scene9: Klokken er 1810, kaze får vite av MrMann der hjemme at man kan kjøpe billetter til Københavnflyet på internett.

Scene10: Klokken er 1820, kaze spør infodamen hvordan flyet kan være fullt når det fins billetter på nett, infodamen stirrer på nesevise kaze.

Scene11: Klokken er 1830 og flyet til København drar, med ledige plasser, uten kaze. Infodamen lover at flyet til Oslo helt sikkert går i kveld!

Scene12: Klokken er 20 og flyet til Oslo blir avlyst, kaze sendes til et flyplass-hostel uten vekkerklokke eller telefon på rommet, og sover 3 timer på hele natta av skrekk for ikke å våkne til flyet klokka 7.

Epilog: Flyet gikk ikke klokka 715 som det skulle. Men det gikk faktisk klokka 745. Og jeg kom fram 30 minutter før intervjuet, som gikk fint nok — men det var i hvert fall ikke Cimbers fortjeneste.

Pussig nok gir “Jeg hader Cimber” ingen treff på google, men nå gjør jeg i hvert fall hva jeg kan for a rette opp den feilen.


Handlinger

Information

10 responses

2 06 2009
krissy

Uffda, unger er slitsomme. Og NORWEGIAN er min uvenn, nå tar jeg bare SAS når jeg kan velge ;/

Jeg hadde en mobilbrøler – og som snakket hakkete og på stammespråk- bak meg på bussen nettopp, og DET var nok i en halvtime.. ;D

Da verdsettes stillheten etterpå.

2 06 2009
kamikaze

Jeg tenkte nok du ville forstå meg Krissy!

2 06 2009
PoPSiCLe

Hm. Jeg har en vag følelse av at du er litt for snill, Kaze. Her hadde det nok vært mulig å trenge seg foran i køen både på den ene og den andre avgangen, for å komme seg avgårde.

Jeg er generelt skeptisk til å reise med selskaper jeg ikke kjenner, og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om Cimber Sterling – dog, mine verste opplevelser har faktisk vært med SAS – makan til mangel på service skal man faktisk se ganske langt etter, innimellom.

2 06 2009
kamikaze

PoPPy (får jeg kalle deg det?): Kan du ikke vennligst gi meg et anti-snill-kurs, da? For jeg forsøker nemlig veldig hardt å være hemningsløst krevende, men de glaner jo bare på meg som om de var moren min! Hva mer sier man enn «kan du booke meg om, jeg vet at det finnes plasser?» Teach me the magic words!

2 06 2009
PoPSiCLe

PoPPy… PoPPy… *smake på* Greit. Vi lar det gå for denne gang! 🙂

Tja. Først og fremst bør man undersøke litt på forhånd, og har man nett-tilgang er det alltid greit å få fakta på bordet. F.eks. med denne København-avgangen. Dersom det var samme flyselskap, og det helt klart var ledige plasser ombord, så har de ingen grunn til å nekte deg å bli med det flyet.

Det er vel ikke akkurat snakk om noen «magiske ord», men det kan lønne seg å ha en reiseforsikring med litt tyngde bak seg, og gjerne kunne, eller i alle fall late som man kan, lover og regler ut og inn. For tro meg, de færreste jyplingene bak disken har noe mer enn et kurs i hvordan de skal trykke på tastaturet og bruke programvaren bak seg.

Frekkhetens nådegave er det vel noe som heter, og den bør i høyeste grad brukes i slike situasjoner.

Du ble sendt til et flyplass-hostel sier du? Ikke eget rom? Ikke dusj? Ikke mat? Jeg hadde klikket, og sørget for at Cimber Sterling hadde blitt rapportert til det som finnes av både forbrukermyndigheter og reise-organisasjoner. For ikke å snakke om å starte en svertekampanje på nett. Ja, jeg kan være langsint, særlig når det er snakk om idioti som er bakgrunn for dårlig service.

Men i utgangspunktet så kommer man lenger med høflighet og kunnskap enn banning og truing – det kommer senere, når man ikke kommer noen vei 😉

2 06 2009
kamikaze

Joda, flyplass-hostellet var ok det — eget rom med bad fikk vi, men ikke ordentlig mat, og som sagt fantes det null muligheter til å bli vekket for å komme seg med flyet om morgenen.

Jeg tror simpelthen ikke de hadde nok folk på jobb, og dermed hadde de ikke tid og penger til å booke om folk — i stedet tvang de oss alle til å bli med det ekstra flyet de allikevel ble nødt til å arrangere neste morgen. Og det var jo både dårlig og feil.

Men den derre svertekampanjen jobber jeg jo med da 😉 Seriøst, jeg unner ingen å være strandet med Cimber.

3 06 2009
anders

dette hørtes ikke helt bra ut nei. Men det er ingenting som å skrive en sint post eller to i ettertid. 😀 og som krissy sier: unger er slitsomme.

4 06 2009
kamikaze

anders: Du er fjerde personen som er enig i det med ungene på mindre enn en uke! Jommen tror jeg ikke at verden er vakker likevel 🙂

3 06 2009
Alter Ego

Hmh. Jeg har ingen erfaring med Cimber, men med et assortert utvalg andre flyselskaper. (Og Sterling en gang for endel aar tilbake, kanskje det er samme?) Og i motsetning til Krissy har jeg MEGET god erfaring med Norwegian under varierende omstendigheter – men det er forskjell paa dem som er Norwegian-ansatt og de som ‘bare’ jobber i et handlingselskap. Dessverre.

(Suverent daarligst? Ryanair. Uten konkurranse overhodet.)

Jeg er ikke redd for baade midlene poppsiklet 😉 nevner og andre metoder; man maa se sted og anledning og personer an… Jeg faar det som regel som jeg vil, dersom det er teknisk mulig. Selv uten Eurobonus gullkort!

…men hvordan gikk intervjuet?

4 06 2009
kamikaze

alter: intervjuet gikk helt fint, tror jeg, selv om jeg ikke har hørt noe fra dem enda :/ men så var jeg bare en av ganske mange som var invitert, da. Det var en «good cop» og en «bad cop» — hvis det var avtalt sånn så tror jeg alt gikk fint, ellers er det en sjanse for at han bad coppen ikke var så förtjust i meg. Men de har i hvert fall ringt referansene mine, så helt elendig gikk det nok ikke 🙂

Men jeg skal åpenbart lære noe av sånne som deg. Jeg får det nemlig sjelden som jeg vil når jeg er misfornøyd.

Leave a reply to PoPSiCLe Avbryt svar