Om å ta feil

26 04 2009

Da diskusjonen om Nina Karin Monsen skjøt fart forstod jeg ikke hvorfor folk ble så opprørte. La gå at dama har noen hårreisende meninger, men det skal man da også ha lov til å ha.

Siden har jeg lest hvordan hun «argumenterer», og nå kan jeg i hvert fall forstå reaksjonene.

(Nei, jeg vil ikke linke til Dagbla’ i dag, dere finner veien selv.)

Måten hun umyndiggjør og sykeliggjør motstanderne sine på er så ondsinnet og patetisk at det gjør vondt å lese.

Jeg tok feil.

Handlinger

Information

7 responses

27 04 2009
PoPSiCLe

Velkommen i klubben. Monsen er… vel, ja. Jeg har skrevet nok om henne fra før av. Men nettmøtet på Dagbla’ var i høyeste grad avslørende.

27 04 2009
Trili

Selvfølgelig må hun få mene hva hun vil – det går det jo ikke an å legge seg borti, men at hun får Fritt ord-prisen. Har også lest innlegget til PoPSiCLe – morsomt og avslørende.

Jeg skjønner at hun kan få kred for å «gå mot strømmen», men å kreditere måten hun argumenterer på – Nei.

27 04 2009
kamikaze

PoPSiCLe og Trili: Jeg hadde ikke lest noe av Monsen før — har sjelden tålmodighet til å lese denslags — og de første protestene jeg så gikk på meningene hennes. Og selv om jeg er riv, ruskende uenig med Monsen i det meste, så synes jeg godt det kan forsvares å gi en ytringsfrihetspris til en erkekonservativ drittsekk med upopulære meninger. Det virket logisk nok. I tillegg har jeg et trassgen som gjør at jeg liker dårlig å henge med mobben.

Men som du sier, Trili, når man ser hvordan hun argumenterer så forsvinner all logikk. Jeg klarer ikke å respektere et sånt menneske. Jeg vil i hvert fall ikke forsvare henne. Jeg støtter ikke denslags argumentasjon når jeg er enig i konklusjonen, engang.

Og jeg får vondt når jeg ser hvordan denne prisen gir henne mulighet til å slippe til i alle kanaler.

Fritt Ord er en privat stiftelse som gjør hva de vil, men jeg mister også respekt for dem etter dette. Og det er jeg åpenbart ikke alene om.

27 04 2009
~SerendipityCat~

…og dessuten har hun _veldig_ skumle øyne… 😦

27 04 2009
beamer

Enig med SerendipityCat – får alltid lyst til å tegne de øynene røde. Det hadde egentlig passet fint på mange måter.

28 04 2009
anders

Jeg har fremdeles ikke lest så veldig mye av NKM, og tror egentlig jeg klarer meg ganske fint uten..

30 04 2009
kamikaze

S-Cat og beamer: Jo. Men det er jo ingen skjønnhetspris hun har fått.

anders: Jeg er nok ganske på samme linje der. Men det hadde ikke vært så dumt å vite hva jeg snakket om.

Legg igjen en kommentar

