Acknowledgements

22 04 2009

Den mest gjennomtenkte delen av avhandlingen min heter Acknowledgements. Den har jeg planlagt fra dag en, og hver gang jeg har blitt sur på noen, har jeg tenkt

Hah, deg skal jeg i hvert fall ikke takke i avhandlingen min!

Men jeg har et problem.

I grunnskolen hadde jeg en grusom mattelærer. Grusom i den forstand at vi var vettskremte for mannen, som skrek og kjeftet og truet med å henge oss på kroker i taket dersom vi ikke lærte leksene. Det er mange ulemper med en slik undervisingsstil; for eksempel måtte noen av medelevene mine gå til psykolog, og jeg svor selv på at jeg aldri mer skulle lese noe matematikk da jeg gikk ut derfra.

Yeah right.

Nå er det altså slik at det ikke bare var ulemper med denne undervisningen. Fordelen var at vi ble faktisk gresselig gode i matte. Skolen vår scoret alltid høyt på eksamensstatistikkene, og den svakeste eleven i klassen vår var ikke lite stolt da han kom hjem etter første halvår på landbrukslinja med en sekser i matte. Jeg har selv mye å takke læreren for – hvis jeg ikke hadde vært tvunget til å lære meg den matten, hadde jeg neppe hatt 60 sider doktorgrad nå.

Problemet er – hvordan skal jeg takke denne mannen?

Det åpenbare alternativet er noe kjedelig i stil med “Takk for den sterke bakgrunnen” men come on, dette kapitlet er den eneste sjansen til litt rock and roll i hele avhandlingen, og jeg ønsker meg noe bedre.

Takk for at du skremte meg til å lære så mye?
Takk for at du tvang meg til å være god?
Takk for at du ikke kastet meg ned trappa?
Takk for at du lærte meg verdien av disiplin?
Takk for kampen?
Takk for alt?

Dere ser jo hvor dette bærer hen. Hjelp!

Handlinger

Information

12 responses

22 04 2009
Krissy

Jeg følte det på meg i går, da du gikk over på veilederens guide- at du headet mot avslutningen. Gratulerer, så flott! Så dyktig! Nå kjenner jeg meg *glad* på dine vegne.

Noe allah: Mental matematisk utvikling kommer tidlig. Og jeg må takke min mattelærer fra barnsben av. Han hadde en gammeldags, men dog effektiv, måte å lære oss kunnskap på: for å unngå å bli klistret opp på spikerveggen, eller pisse i buksene, måtte man enten tæmme blæra godt før timen. Eller man måtte lære seg å lese lekser. Dokøen ble for lang, så jeg måtte gå for det sistnevnte.
Nå har den gamle læreren avgått for lengst, men skrekken for ikke å lese mattelekser har visst fulgt meg siden. Det er det som har fått meg hit jeg er i dag. Så takk, mister X! ^o^ (Du vil få en hilsen i posten. En hyggelig denne gang 🙂 )

22 04 2009
Krissy

(Og en hilsen med navn denne gang ) 😀

22 04 2009
kamikaze

Oh, beklager Krissy, jeg er ikke ferdig enda! Det mangler noen sider avhandling og ganske mye polering før jeg er på Shakespeare-nivå, dessverre, men nå er jeg så lei av kjedelig matteprat at jeg bestemte meg for å skrive den gøyale delen først! 🙂

Men takk for inspirasjonen! Du burde skrive blogg, du!

22 04 2009
Strekker

Jeg skrev en slags takk som dette til min første fransklærer da jeg bodde i Frankrike og tok fransk grunnfag. Hovedinnstillingen til henne var vel vettaskremthet – hun hadde ingensomhelst terskel for å utbryte «horrible» eller «ce n’est pas possible!» i timen mens noen snakket. (Her er det snakk om14-åringer som tok nybegynnernivåfag i fransk).

Jeg sendte altså vedkommende et kort med «du var rimelig streng, og det har jeg hatt nytte og glede av siden» eller lignende. Og det var jo sant! Jeg var en satan på grammatikk. Men det skal sies at jeg aldri har hørt noe fra den kanten siden. 😉

Lykke til over målstreken!

22 04 2009
abre

Hm. Jeg klarer ikke helt å forestille meg at man kan skremmes til å bli god i et fag. Spesielt ikke matte. Er du sikker på at det var undervisningsstilen hans som gjorde dere gode? Eller var han bare så faglig dyktig at dere ble gode til tross for stilen?

Jeg har ihvertfall kun opplevd at det har gått ut over læringen når lærere har vært autoritære.

«Takk, tross alt»?

22 04 2009
kamikaze

Strekker: Ja, dette er helt i samme gate! Men jeg vil gjerne ha den i selve avhandlingen også. Og takk for målstrekoppmuntringen! 🙂

abre: Det har du selvfølgelig rett i. Mannen var en god underviser, men hadde gjort seg bedre med lavere blodtrykk / smartere elever. Og vi ble ikke genier alle sammen, men vi ble skremt til å prioritere matten og alle ble nok et hakk bedre enn hva vi ville blitt med en snillere lærer. Personlig kunne jeg lett ha havnet i jente-språk-fella, for jeg var rimelig god i språk også. Og det er jeg jo egentlig veldig glad for at ikke skjedde!

22 04 2009
Krissy

neida, jeg trodde ikke du hadde satt endelig punktum. Og poleringen fortsetter vel sålenge fristen varer, tenker jeg 😉 Flinke kaze!

Takk for tilliten, men jeg tror jeg mangler engasjementet som skal til for å skape bra blogging. For øvrig merket jeg meg at Alter E forsvinner. Trist. Men det er godt du holder stand.

Natti natt, det er en dag i morgen også 🙂

25 04 2009
kamikaze

Jeg, vet jeg har også grått over at Alter flytter ut 😦

24 04 2009
Alter Ego

Kjaere mattelaerer Skrekk fra barneskolen!
Jeg vil ikke paastaa at det var hyggelig aa bli innskremt med matte i dine timer. Men faktum er at saa mye jeg enn ikke vil innroemme det, har du bidratt til at jeg ble trygg paa matte og etterhvert likte det – og konsekvensene kan vel knapt bli stoerre. Saa et motvillig men oppriktig takk til deg ogsaa. Tross alt.

Vennlig hilsen
Kazedama
(som naa kan mer matte enn deg. Hah!)

[Neida, siste linja var tull!]

Kortversjonen? ‘Takk for at du laerte meg matte mot min vilje paa sitt/et vis som fikk konsekvenser langt ut over det noen av oss forestilte seg da!’

25 04 2009
kamikaze

Alter: Ja, nå begynner det å ligne noe 🙂

25 04 2009
Synline

Hadde du samme mattelærer som meg? 😉

Forslag: Takk for at du fikk meg til å proritere matematikkleksene.

26 04 2009
kamikaze

Hehe, Synline, jeg måtte faktisk inn på bloggen din og lese om deg for å sjekke! Men jeg kommer ikke fra nynorskland, så det fins nok bare to av samme sort!

Legg igjen en kommentar

