To gode naboer?

19 04 2009

For litt over et år siden flyttet vi inn i en lekker ny leilighet i byens mer bohemske strøk. Vi husket å spørre de tidligere leieboerne om alt mulig smart og kjedelig voksent, som

hvordan er varmeisolasjonen?

men vi glemte fullstendig å spørre om lydisolasjon.

Vi lærte hurtig at naboene ovenfor hadde et aktivt sexliv, dette kommunikert gjennom

knirk-knirk, knirk-knirk, knirk-knirk

akkompagnert av

dunk-dunk-dunk

etterfulgt av skrik som ville gjort enhver death metal-vokalist grønn av misunnelse.

Før vi flyttet hit var jeg rimelig prippen av meg, og syntes disse lydene var litt mer intime enn hva som var komfortabelt. Ikke minst så jeg for meg pinlige situasjoner med middagsbordet med muttern og fattern på besøk – jeg kommer fra den trønderske landsbygda hvor foreldre ikke snakker med barn om blomster og bier og sånn, og pappa blir brydd når jeg gir ham en klem.

Siden jeg ikke ante hvordan man håndterer en sånn situasjon, sendte jeg en mail til Magdalena Ribbing, svenskenes etikettguru nummer en, for å be om hjelp.

Nå ble dette problemet litt for pikant for å få plass på Ribbings DN-blogg, men den gode damen tok seg likevel tid til å svare per mail:

Oj så knepigt! Grannarna blir säkert lika generade som era gäster om
de får veta att deras sexliv hörs! Så börja ett samtal någon dag och
säg «hoppas att vi inte stör er när vi spelar musik/har TV:n på, för
det är nog ganska så lyhört här tyvärr, vi hör en hel del från er».
Kanske frågar grannarna vad det är ni hör, och då säger ni det med ett
vänligt leende: «ja, det låter faktiskt som en kärleksfilm». Eller
något sådant som du känner dig bekväm med att säga.

Akkurat det, kjærlighetsfilm.

Etter et par måneder forsvant lydene av seg selv, og vi trodde at paret simpelthen hadde flyttet videre til grønnere beitemarker. Men omkring juletider oppdaget vi til vår gru at stillheten hadde en annen grunn: Madammen hadde gått gravid.

Plutselig var det ikke bare

dunk-dunk, knirk-knirk

(det begynte på nytt)

men derimellom et skjærende

uæh-uæh-uæh

(barnet skrek på samme måte som sin mor)

og som om det ikke var nok presterte foreldrene å bære det gråtende barnet frem og tilbake gjennom alle rom, så levenet ble ulidelig samme hvor i leiligheten jeg satt. Det er en ting at du gir kall på nattesøvnen når du velger å få barn, men vi hadde ikke valgt noe som helst.

Gleden var stor da bråket i gangen signaliserte at naboene var i ferd med å flytte ut.

Men vi gledet oss for tidlig. Inn flyttet nemlig en baby, med foreldre som om mulig stønner enda høyere enn dem vi hadde før.

Det er hva man får når man ler for tidlig.

Handlinger

Information

11 responses

19 04 2009
bell4trix

hehe…Jeg ler og ler. Men det er bare fordi du skriver bra. Det er helt forferdelig tragisk å bli plaget av naboene, uansett hva det er man hører…Selv om denne problemstillingen er værre å be de dempe seg på. Høres ut som det er ekstremt lytt hos dere….Siden jeg er ekstremt lydsensitiv kjente jeg et ekstremt behov for å flytte når jeg leste siste avsnitt i teksten…Jeg føler med dere! KleM

19 04 2009
Sigrun

Du har min medfølelse også, Kamikaze.

20 04 2009
PoPSiCLe

Hm… nå er jo dette litt varierende etter hva man tåler og ikke tåler – selv gir jeg egentlig blanke i om jeg hører naboene, jeg skrur heller bare opp lyden på musikken eller noe.

Det går jo an å etterisolere da – det er ikke engang veldig vanskelig (kommer litt an på hva dere har lov å gjøre med leiligheten og hvilke materialer det er snakk om), f.eks. kan det å hive opp gipsplater på vegger isolere ganske godt, og et relativt tynt lag med støyisolasjon i taket vil nok gjøre underverker – men så klart, det er litt jobb, og det koster litt penger, selv om man gjør det selv. Så… blir det jo en vurdering hva man tåler og hva man ønsker å bruke penger på 🙂

20 04 2009
anders

I feel your pain. Jeg har løst dette med å dunke i taket et par(-tre-fire-fem-seks) ganger. Det er vel dessverre ikke en veldig god løsning når det er snakk om en unge som skriker av full hals …

20 04 2009
ca.strømsnes

hehe og huffoghuff! måtte le litt her;)

20 04 2009
kamikaze

Bell4trix: Takk for medfølelsen. Nå er den nye babyen temmelig stillegående, så for det meste går det fint! Etter hvert kom jeg dessuten over prippenheten og begynte i stedet å glede meg på naboens vegne. 🙂 Men for et par uker siden våknet jeg midt på natta av et ekstatisk vrål, så helt fornøyd er jeg ikke. Og nå kommer sommeren med åpne vinduer, dessuten…

Sigrun: Takker 🙂

PoPSiCLe: Takk for rådet! Nå er jeg alt for lat til å få noe sånt gjort, det er lettere å beklage seg en gang innimellom 😉 Hadde det vært egen leilighet hadde det vært noe annet.

anders: Nei, da vi hadde skrikerunge over så var det virkelig plagsomt, man kan liksom ikke skjelle ut naboen fordi de har barn. De har det formodentlig enda verre selv. Heldigvis fikk vi en ny og bedre utgave…

ca.strømsnes: Takk og velkommen 🙂

20 04 2009
krissy

Wæææ.. 😆 Men det minner om den gamle studenthybelen jeg hadde. Heldigvis utlignet det seg litt da jeg skaffet meg katte. den hylte som en gal nattestid, ikke så ulikt tobente babyer 😉 hevnen var søt.

20 04 2009
Tante Grønn

Du har min dype medfølelse. Jeg har nemlig også en gang hatt naboer med høylydt «kjærlighetsfilm». Det er ikke alltid like lett å sovne igjen når man våkner av dunk-dunk-knirk-knirk. Du får ha et kosteskaft eller noe klar, så du kan dunke tilbake i taket når du våkner 😉

22 04 2009
kamikaze

Tante Grønn: Ja men da føler jeg meg som en sur gammel kjerring. På den annen side er det kanskje nettopp det jeg er!

Krissy: Haha, ja katte hadde vært et bra løsningsalternativ!

18 01 2010
Evlin

Det er trist å lese deres kommentarer. Jeg skjønner at dere har ikke like rik sexuell liv som Kamikazes naboene. Det å være missunlig ligger dessverre i menneskens naturen…

18 01 2010
kamikaze

Velkommen Evlin! Du bor ikke ved siden av meg, vel? 😉

Legg igjen en kommentar

