kaze was here. eller, there.

2 04 2009

Jeg har vært på konferanse! Det var ikke første gang, og kanskje ikke siste heller — men faglig traff denne meg rett i hjertet, og det på et tidspunkt da jeg egentlig hadde tenkt å pakke ned drømmene mine og bli bankdame eller noe i den stil. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Som en del kanskje har skjønt er jeg en geometrinerd — jeg elsker alt jeg kan tegne, og jeg elsker enda mer å forsøke å forstå hvordan høyere-dimensjonelle ting kan «se ut». (Heh, en liten hvit løgn der, jeg kan ikke tegne for fem øre. Jeg elsker alt som kan tegnes, eventuelt utformes med papir, modellkitt, molekylmodellkits og annet.) Det er geometrisk intuisjon som gjør meg kreativ. Alt det andre er bare verktøy.

Alle de relevante jobbene jeg har funnet før har vært ikke-geometriske. Hvis noen lurer på hva matematikere kan jobbe med, kan jeg hermed gi deg en liten liste på hva slags type jobber jeg har funnet: Risikoanalyse (og ikke bare i økonomisk forstand!), statistikk (her fins masse jobber), kryptologi (både i forhold til rikets sikkerhet og i forhold til IT-sikkerhet), spillteori (datalogi). Jeg skal oppdatere listen senere når jeg har mer; noe sier meg at dette er noe en del lurer på.

Men — hvis du ser på den lille listen min så ser du at det ikke er mye geometri i disse jobbene her. Well — tada! Enter computer vision. Innen imaging, spesielt i 3D, finnes masse problemer som behøver geometrisk tankegang. Noen av dem som jobber med denslags, kommer fra mitt fagområde. Og jeg tillater meg å håpe på en fremtid med geometri igjen, kanskje på universitetet?

(Og et lite tips til unge matematikere fra en gammel ørn; studer for guds skyld litt statistikk, og lær deg programmering! Det kommer godt med hvis du må søke jobb, kan jeg fortelle. Lær deg SAS og C#, frøken smart!)

Men det var en digresjon. Egentlig skulle jeg vise dere konferansebildene mine. Jeg jobber i et fagområde som er sosialt suverent — det er alltid god stemning, man kan snakke med både guruer og studenter. Jeg håper det synes!

Jeg har presentert resultater

Jeg har presentert resultater

Jeg har vært på posten! (hvor i verden var jeg?)

Jeg har vært på posten! (hvor i verden var jeg?)

Jeg har spist popcorn-is

Jeg har spist popcorn-is

Slik drikker spanjolene øl (eller calimucho i dette tilfellet)

Slik drikker spanjolene øl (eller engelskmennene calimucho i dette tilfellet)

Slik kan matematikere også ha det

Slik kan matematikere også ha det

Handlinger

Information

6 responses

2 04 2009
Krissy

Å, så kult med bilder! Så ut som det var god stemning, ja 🙂

5 04 2009
anders

Ser ut som en særdeles vellykket tur dette ja. Fullgodt bevis for at matematikere kan ha det gøy også. 😀 Jeg aner ikke hvor du ha vært, men jeg vil gjerne vite. Det så jo riktig så fint ut der..

14 04 2009
Lothiane

Popcornis! Så nam da! Salt og søtt er ganske godt sammen. Hvor var du? Stilige bilder, god formidling av stemning, selv om dere driver med ting som er helt gresk for meg. 🙂

14 04 2009
anders

Har du krepert i løpet av påsken kamikaze?

14 04 2009
kamikaze

Beklager at jeg svarer så sent folkens! Jeg skal ta meg sammen nå!

Krissy: 🙂
anders: 🙂 yes, og yes, jeg har forspist meg på påskeegg! Jeg og anton berg har hatt kontorpåske.
Lothiane: Jeg var i Valencia, og det anbefales — med eller uten matte!

15 04 2009
anders

påskeeggene så spennende ut. 🙂 jeg må få lest over de snart.
Anton berg hørtes forøvrig ut som bra selskap.

Legg igjen en kommentar

