Mareritt i våken tilstand

24 03 2009

Iblant har jeg mattemareritt.

Det begynte da jeg var en liten mattestudent som lærte om konvergente følger, og hadde mareritt der jeg hoppet fremover i den konvergente følgen min uten noensinne å komme til målet. Selvgølgelig kom jeg ikke fram fordi jeg sov og dermed fikke jeg ikke vist noen konvergens, og ettersom jeg ikke kom fram kunne jeg ikke våkne

I kveld har jeg hatt en lignende opplevelse, dog som våken.

Jeg spurte kompis A om råd med et problem jeg sitter og jobber med, og israeleren som satt ved siden av ville også forstå hva vi snakket om. Så jeg forsøkte å forklare hva problemet var, han syntes det var åndssvakt, og det endte opp med at han hengte seg opp i noe elementært som jeg har glemt hvordan man viser men er sikker på at er sant, og der satt vi hele kvelden og hadde samme diskusjon om og om igjen, «se her den er ikke stabil» «argumentet ditt virker ikke over reelle tall, den er stabil» «se her, jeg spurte en guru, han sa den ikke er stabil» «du ga ham feil funksjon» «jamen se her det virker ikke» «argumentet ditt er fremdeles komplekst» og slik fortsatte vi i sirkel mens jeg ble tørstere og tørstere.

Men nå er israeleren vekk og jeg er ikke tørst lenger.

Handlinger

Information

12 responses

25 03 2009
anders

Jeg hater mattemareritt. Det er jævelig skummelt… :s

25 03 2009
Esquil

«Så jeg forsøkte å forklare hva problemet var, han syntes det var åndssvakt, og det endte opp med at han hengte seg»

akkurat her skvatt jeg.

25 03 2009
kamikaze

anders: godt at du vet hva jeg snakker om!

Esq: Hehe, det var ikke planlagt at det skulle se sånn ut. Men jeg er nok altfor snill til å ha den effekten på noen.

Det verste var at da jeg ble edru igjen innså jeg at israeleren hadde rett og jeg tok feil. Enda bra han tok helt hakkende feil av noe annet.

26 03 2009
abre

Er alkohol og matte en grei match, sånn generelt?

I studietida hendte det ofte at vi lot studier og festing overlappe litt. Jeg husker at det var forbausende mye vanskeligere å løse differensialligninger med promille.

26 03 2009
anders

jeg holder med deg her abre… promille gjør det adskillig vanskeligere å løse ligninger av alle slag. Men det kan gjøre at det blir vesentlig morsommere å ikke få det til. 😛

kamikaze: Såklart veit jeg det. hehe …

26 03 2009
kamikaze

abre: Jeg tror diskusjonen min er et utmerket eksempel på at matte og promille ikke går så bra sammen, i hvert fall ikke for meg. Selvtilliten øker, mens intelligensen og selvinnsikten daler. :/

Men jeg har hørt mange historier om russiske matematikere som jobber og drikker vodka samtidig, så det er mulig det funker for noen.

26 03 2009
kamikaze

anders: Veldig bra poeng det der med at det blir hyggeligere å mislykkes 🙂

29 03 2009
Krissy

Hihi, sålenge israeleren ikke fortsetter å jage deg i drømmene 😀

Have a nice week!

31 03 2009
kamikaze

Krissy: Nei, heldigvis klarte jeg å drømme meg vekk 🙂 Jeg fulgte kommandoen din! Kommer med referat senere 🙂

1 04 2009
Krissy

Hm, jeg har dårlig husk? Men nå ble jeg spent 🙂

2 04 2009
kamikaze

Krissy: du sa «have a nice week» 😉 Og det gjorde jeg!

Hydra: Ja! Og velkommen hit 🙂

1 04 2009
Hydra

Mattedraumar er frykteleg slitsamt.

Legg igjen en kommentar

