Hilsen fra skjærsilden

12 03 2009

Som en del kanskje har fått med seg har jeg blitt trukket etter håret opp fra drømmene om evig doktorandliv, og stoppeklokken tikker så det kiler langt inn i hjerterota. Berg-og-dalbanen er i gang, og jeg går fra å være ivrig etter å bli ferdig, til å være skrekkslagen over tanken på å ikke ha jobb, til å være skrekkslagen over tanken på hva slags jobb jeg kan komme til å ha, og så går vi tilbake til start og kjører een gang til ‘a dere!

Jeg tror alle andre har reagert mer på beskjeden enn meg. Fysikervenninnen min kastet seg rundt halsen på meg og skrek du er så jævla heldig du, det er snart over, fatter du det, jeg vil også være ferdig! Søte kinesiske Wan-wan som aldri sier noe stygt foruten på italiensk (for det skjønner hun ikke), satt på seminar da hun fikk “no money”-sms’en min, og ble nødt til pent å spørre sidemannen om hjelp til å stave DAMN. Det hadde hun aldri skrevet før.

De andre doktorandene har begynt å se på meg med en slags skrekkblandet fryd, og jeg kan bare se hvordan de forsøker å analysere ansiktsuttrykket mitt mens de lurer på om jeg kommer til å bli ferdig og skriver skrekkfilmmanus om mislykkede doktorgradsforsvar i hodene sine. De per nu arbeidsløse vil heller ikke akseptere meg i sine rekker — du er ikke riktig arbeidsløs, du har jo over to måneder igjen!

Jeg befinner meg i en sinnstilstand av konstant PMS, og er redd det kommer til å gå ut over en taletrengt kontorkamerat før eller senere. Og jeg må finne meg en annen pauseunnskyldning enn kaffe, jeg har tredoblet inntaket den siste uken.

Og du, kjære leser – du er medisinen min!

Handlinger

Information

10 responses

12 03 2009
Undre

*klem*

13 03 2009
anders

Hvem er det egentlig som bestemmer om slike som deg får fortsette med det de driver med eller ei? Om du har lyst kan jeg alltids sende et par ninjaer for å overbevise dem om at det du holder på med er veldig viktig. :p

Uansett så har du mine beste ønsker. :o)

13 03 2009
anders

hmm… jeg mente ikke sånn smiley.. jeg mente sånn her: 🙂

13 03 2009
slikejenter

Jeg vet med sikkerhet at om ca tre års tid kommer jeg til å a) begynne å røyke igjen b) bli alkoholiker/pillenarkoman c) få nervøst sammenbrudd eller d) all of the above. Tror mest på den første. Men hold ut. Du klarer det.

13 03 2009
Krissy

Jeg er litt enig med hun venninna- tenk, Iiiiiik, du er snart ferdig?! Når du først har løpt over de glødende kull- jeg lover at det ikke er farlig- kan du sette deg godt tilbake! Det må vel kunne føles deilig…… ? 😉

13 03 2009
Tante Grønn

Det føles jo ganske uvirkelig at man noensinne skal bli ferdig med doktorgraden, så det er sikkert ganske ut-av-seg-sjæl-opplevelse å få en sånn beskjed. Men du kommer i mål. Har sett andre komme i mål, så det er mulig. Og så kan du blogge om det i tillegg, til glede for oss andre 🙂

13 03 2009
kamikaze

Undre: Takk!

anders: Det er dem som har penger som bestemmer at de vil gi dem til noen andre, snøft. Sannsynligvis et fornuftig valg fra deres synspunkt; så får de to stressede doktorer i stedet for en lat — men det betyr jo ikke at jeg liker det! Men bare send ninjaer, du!

slikejenter: Haha, enda godt jeg aldri har røyket! Men noen må holde meg langt fra kakeboksen, altså.

Krissy: Jeg skal svare på den når jeg er ferdig 😉

Tante Grønn: Jeg skal nok blogge om det ja! 🙂 Hva med deg, er du midt i doktorgrad eller ferdig allerede?

13 03 2009
Tante Grønn

Jeg er midt i en doktorgrad, som jeg har permisjon fra pga jobb i FN, som jeg igjen er sykemeldt fra. Så det er nok en stund til jeg skal se disputasspøkelset i øynene. Vet ikke om jeg skal si heldigvis eller ikke, for det er litt sånn skrekkblandet fryd, det der med å bli ferdig med doktorgraden.

13 03 2009
anders

To stk. ninjaer på carnotsykkel er delegert til pengesterke områder! 🙂 Jeg ser forøvrig uansett fram til at det blir blogget iherdig om sakenes utvikling. Det er jo en måte å ta pause på? Eller er pause det man kaller det når man ikke er foran dataskjermen mens man ikke gjør noe fornuftig ( som å hente kaffe f. eks.) .

16 03 2009
kamikaze

Tante Grønn: Ja, jeg kommer nok til å smake mer og mer på skrekkdelen kjenner jeg på meg. Men den jobben din høres fryktelig spennende ut, jeg håper du blir bra snart så du kan fortsette den!

anders: takker! Blogging kan nok gå som pause 😉 Og det blir mye doktorandblogging i tiden som kommer, kan jeg tenke meg.

Legg igjen en kommentar

