Nerdekred, moi?

25 02 2009

Eirik Newth har laget en teknologisk tidslinje, og etter å ha lest kommentarfeltet føler jeg at nerdeidentiteten min vakler. Snøft. Jeg aner ikke hva de snakker om. Hva er en Amstad?

Den skjelvende nerdeselvtilliten min får seg enda et slag når jeg tar Gisle Hannemyrs nerdetest (jeg har tatt den før, og strøk også dengang. Men jeg får i hvert fall bedre resultat denne gangen).

Da Newth kjøpte sin første CD-spiller, var jeg 5 år og hadde ikke fått min første kassettspiller engang. Men hvis jeg var heldig, fikk jeg fatt i kalkulatoren til fattern. Den hadde sånne rare knapper som det stod sin og tan på. Og hvis man skrev 134 så stod det hei når man vendte den opp og ned.

Imponert er jeg også. Da Newth fikk sin første hjemmedatamaskin var jeg 6 år og forsøkte å hyle meg til Technic-lego i lekebutikken. Jeg fikk den ikke. Ikke hadde jeg fått kassettspiller enda, heller.

Som 8-åring fikk jeg endelig kassettspiller i fødselsdagsgave og utviklet en grusom fascinasjon for New Kids on the Block. Jeg forstår nå hvorfor jeg ikke fikk kassettspiller tidligere.

Jeg likte å leke med knuter og når jeg leste bøker pleide jeg samtidig å visuelt faktorisere antall ord per linje. Det gjør jeg forresten fremdeles. Det er avslappende. Om jeg ikke er en nerd, er jeg i hvert fall litt rar.

Da jeg var 12 begynte dataundervisningen på skolen, med skriving i WordPerfect som man navigerte seg fram til i DOS, og med en hysterisk lærer som løp fra pult til pult i dødsangst for at noen skulle trykke på feil knapp.

PC hjemme fikk vi først da jeg var 14. Da hadde jeg full kontroll på alle funksjonene i Windows. En gang prøvde jeg å installere hele Windows på nytt for moro skyld, men fikk angst halvveis gjennom fordi det tok så lang tid, og dro ut strømkabelen. Da jeg startet opp igjen påstod maskinen at den manglet en fil som het system.ini. Jeg har aldri sett fattern så blek (og fikk nok ikke like fri tilgang til PC’en etter det).

Da jeg var 16 og begynte på videregående fikk vi (eh, ble vi tvunget til å kjøpe) grafkalkulator, og de hadde programmeringsfunksjoner! Mens gutta satt og skrev programmer som kunne legge sammen tall (doh) fant vi på jentebenken ut av at dette kunne man jo bruke til å chatte — med den lille ulempen at vi ble nødt til å fysisk bytte kalkulator, selvsagt, men læreren ble sjarmert nok til at vi fikk holde på. Dette var før chattens renessanse, i den tiden da det var sosial død å sitte og trykke på en mobiltelefon på fest, så vi følte oss veldig smarte og pioneriske.

Da jeg var 18 og kom hjem fra et år i USA hadde hele Norge blitt åndssvakt. FrP var landets største parti og alle hadde skaffet seg mobiltelefon! Man kom hjem og var litt sånn, hallo, hva har skjedd med dere? Jeg skal i hvert fall aldri ha mobiltelefon! Yeah right…

Da jeg var 20 flyttet jeg til teknologiens hjemland og ble så bortskjemt av hurtig internett og billig mobiltelefoni at resten av verden fremdeles virker huleboersk.

Da jeg var 22 skaffet universitetsbiblioteket nye PC’er, og jeg rakk ikke lenger å hente kaffe i automaten mens jeg ventet på at maskinen skulle bli ferdig med å logge meg inn.

Da jeg ble 26 fikk jeg gratulasjons-sms av pappa. 🙂 Og så konverterte jeg til Ubuntu og ble et lykkelig og harmonisk menneske.

Som 27-åring startet jeg blogg, året etter at det ble passé. Jeg er ikke så god til å være teknologinerd, jeg. Jeg visste ikke at det var så anstrengende!

***

PS — Gisle Hannemyr synes altså at jeg er en hacker? I wish…

Dear kamikaze!

Your nerd index is 46 out of 100.

We’re sorry, but you are not a nerd, you are a hacker.

Domestic:
You probably own more surge protectors than cooking utensils.
Social:
You probably attend a lot of Star Trek conventions.
Health:
The surgeon general warns that drinking alcohol may be hazardous to your health.
Aptitude:
Putting on a skirt is probably a major challenge.
Career:
You could exhibit yourself as a domesticated «hacker» on the talk-show circuit.
Handlinger

Information

15 responses

25 02 2009
Krissy

hah, det var det jeg visste. En avansert kalkulator i beholdningen til opphavet- mmm.. om ikke matematiker, så fysiker kanskje? 😀
(ad diskusjonen tidligere)..

Nerd kan i hvert fall ingen kalle meg. Jeg tror jeg var 20 da jeg anskaffet, eller fikk/ble påvtunget mobil, første gangen.
det var så mye bedageligere å være utilgjengelig for alskens telefoner fra innpåslitne og krevende folk, no need for second- hand arrangements 😉

25 02 2009
kamikaze

Krissy: Not quite, maskiningeniør. Det var muttern barneskolelæreren som stod for matteundervisningen hjemme altså, foruten den gangen pappa forklarte prosentregning gjennom å dele opp en brødskive med leverpostei i 100 biter. 🙂 Så jeg tror fremdeles ikke helt på den teorien din.

25 02 2009
kristin

Jeg anbefaler innergeek-testen. Den er langt mer presis på å bestemme nerdethet.

25 02 2009
Eirik Newth

Og dermed har du grundig fastslått hvor utgammel jeg er. Takk for den… 😉

25 02 2009
kamikaze

Kristin: Takk, den var også en utmerket måte å ikke øve foredrag på 😉

Eirik: Velkommen! Med tanke på at jeg nettopp stod frem som NKOTB-fan, så vet jeg ikke helt hvem av oss som kom verst ut av den bloggposten 😉

25 02 2009
minneapolise

Jeg er visst ikke nerd, men geek. Fordi jeg bor i et engelsktalende land?

26 02 2009
Esquil

boksen heter amstrad, ikke amstad. men det beviser bare poenget ditt.

jeg fikk min amstrad i 1986, og nerdet på den til 1992. amstraden var steinalderens hjemmecomputer, den hadde ikke operativsystem, den hadde grønn skjerm og var ikke kompatibel med noe annet objekt i universet. den var den mindre populære, men noe smartere fetteren til commodore 64.

Man kan sikkert flire av amstraden min, den var en primitiv spillmaskin, men den gjorde at jeg ble helt grei i BASIC, som erstattet operativsystemet. Og det programmeringsspråket fantes også på IBM-kompatible maskiner, aka PC. BASIC-programmer var tungleste, men logiske, og gikk lynkjapt å skrive. De ga meg kred både i militæret og på NTNU. På NTNU vant BASIC automatisk løs-problemet-med-et-kortest-mulig-program-konkurransene, fordi BASIC eide de konkurrerende språkene i kompakthet.

så vet du det. respekt for amstrad.

26 02 2009
kamikaze

Minnea: Men er det ikke en viss nyanseforskjell på en nerd og en geek? Nerd er i hvert fall et engelsk ord i utgangspunktet?

Esquil: Takk for infoen 😀 jeg så da jeg forsøkte å finne ut hva en amstrad var, at jeg hadde stavet det feil men jeg lot det stå av den grunnen du peker på 😉 Men jeg har hørt om BASIC da, jeg tror til og med jeg ble forsøkt overtalt til å lære meg det en gang. Får jeg nerdepoeng da?

28 02 2009
Floken i nettet: Min teknologiske tidslinje

[…] Stross, Eirik Newth, Kamikaze og Roffe har laget en «teknologisk tidslinje», som viser når man fikk tilgang til ulike […]

3 03 2009
Sonja Dadam

Oh! Dette minnet meg pådet supre programmet jeg la inn på min Texas TI-82 som gikk noe sånt som følger:

Sonja er kul. Er du enig, trykk 1, er du uenig trykk 2.

Trykket du 1 fikk du tilbakemelding noe sånt som:
Du er også kul.

Trykket du 2 fikk du:
Dust! Få tilbake kalkulatoren min!

eller noe sånt. Ah. Mimring i andres kommentarfelt. Jeg vet ikke helt. Er det akseptert?

3 03 2009
kamikaze

Sonja: Klart det er! Akkurat nå aksepterer jeg dessuten hva som helst fra deg bare du ikke legger ned bloggen din (også)!

3 03 2009
M’kay… Geek-time « Under stjernene

[…] jeg lever et liv, likevel. Da kan jeg i samme momentet sette opp min teknologiske tidslinje, slik Kamikaze og Eirik Newth har gjort før meg (og sikkert mange andre). Here goes (svært fritt etter min […]

4 03 2009
Sigurd

I debatten nerd eller geek sverger jeg til urbandictionarys 4.de-plass. Jeg omtaler meg selv som geek, og sloss for begrepet:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=geek

Geek

One of four titles used to classify someone based on their technical and social skills. The other three titles are nerd, dork, and normie. The difference between the four titles can be easily shown in table form:

……………. Technical …… Social
Title ………… Skills ……… Skills
———- —————- ————
Normie ……… No …………. Yes
Geek ……….. Yes …………. Yes
Nerd ………… Yes …………. No
Dork ………… No ………….. No

Normie: A normal person. Blah.

Geek: An outwardly normal person who has taken the time to learn technical skills. Geeks have as normal a social life as anyone, and usually the only way to tell if someone is a geek is if they inform you of their skills.

Nerd: A socially awkward person who has learned technical skills due to the spare time they enjoy from being generally neglected. Their technical knowledge then leads normies to neglect them even further, leading to more development of their technical skills, more neglection, etc. This vicious cycle drives them even more into social oblivion.

Dork: A person who, although also socially awkward, doesn’t have the intelligence to fill the void with technical pursuits, like a nerd, and is forced to do mindless activities. Almost always alone. Usually with an XBox. Like playing Halo. All day. Every day. Not even understanding how the Xbox is making the pretty pictures on the screen. Very sad.
If you met me at a party, you would have no idea that I enjoy finite element analysis-based inviscid flow modelling using computational fluid dynamics. That’s because I’m a geek.

4 03 2009
kamikaze

Sigurd: Haha, da vil jeg også gjerne være geek! 🙂

4 03 2009
Sigurd

Jeg hadde forresten Commandore 20 VIC. Så dersom Amstrand var Commandore 64s smartere og mindre populære fetter, var VICen den hyperaktive lillebroren.

Legg igjen en kommentar

