Ode til en veileder

24 02 2009

Det er så lett å skrive engasjerte bloggposter når man er sint; når man er lykkelig vil man helst sitte stille i solen og smile og spise påskeegg selv om det er over en måned til påske. Men ettersom ragnarok truer med å bryte løs om 10 dager, skal jeg passe på å skrive harmonisk bloggpost nå.

Den gode veilederen blir ikke sint når studenten kommer for å si opp i frustrasjon over egen udugelighet, men forteller i stedet historien om sitt eget oppsigelsesbrev som han skrev til sin egen veileder, guruen, for 30 år siden.

Den gode veilederen har kjeks og kaffe i kontorskuffen sin.

Den gode veilederen filosoferer over hvordan de av hans doktorgradskolleger som har mest makt i dag, er de samme som festet mest dengang (jeg vet ikke om det var ment som en positiv spådom for meg, men det føltes unektelig oppløftende).

Den gode veilederen påpeker at

det var jo bra at du ikke greide å bevise det teoremet da, ettersom det viste seg å ikke være sant!

Den gode veilederen kan tillate seg å si

jamen du forstod jo mye mindre i fjor,

når du beklager deg over hvor forvirret du er.

Den virkelig gode veilederen fortsetter samtalen med å fortelle om dengang han fikk et kompliment av sin veileder:

Du stiller så mange dumme spørsmål.

Logikken var at den som tør å stille de dumme spørsmålene, kommer til å forstå alt, men beskjeden var at det føltes heller ikke som en kompliment den gangen.

Så jeg synger en ode til alle gode veiledere der ute, og håper at dere aldri går av med pensjon.

Handlinger

Information

12 responses

24 02 2009
Krissy

ja, det er hav imellom en god og dårlig veileder. De sistnevnte kan til og med være villedere 😀
Men hvilket ragnarrokk er det som bryter løs om 10 dager, da?

24 02 2009
abre

Jeg hadde også en sånn fin veileder, som tok seg god tid til å svare på spørsmål, var vennlig og støttende, og fortalte historier som satte ting litt i perspektiv. Det hadde neppe gått ellers.

25 02 2009
kamikaze

Krissy: Ja, ikke sant?! Om 10 dager får jeg svar på om jeg får utsette disputasen min litt (jeg har byttet forskningsområde underveis og kunne godt tenke meg litt ekstra tid nå som jeg endelig har kommet i gang med det nye) eller om jeg skal levere i mai. Ragnarok er sistnevnte.

abre: Ja, jeg setter spesielt pris på vellykkede forskere som gidder å fortelle at de også har vært forvirrede og usikre en gang. Da ser man jo at det nytter 🙂

25 02 2009
anders

Så det er altså håp for de av oss som er litt mindre strukturerte altså? 😛
Krysser fingrene for at du får utsettelsen du trenger.

25 02 2009
anders

skulle egentlig skrive: Så det er altså håp for de av oss som er litt mindre strukturerte _også_ altså?

25 02 2009
sandrabanan

Den gode veilederen høres veldig koselig ut. Så koselig at jeg fikk lyst å gi den gode veilederen en klem.

25 02 2009
Krissy

motparten til en god veileder, er litt som butcher`s: hOde(kÅl) til salgs… 😉

*krysse fingre og tær*, det er for tidlig med ragnarokk i 2009…

25 02 2009
kamikaze

anders: Jeg er alt annet enn strukturert, så det tas overhodet ikke ille opp 🙂

sandra: Tja, han er ikke helt en sånn som man klemmer på, men koselig er han i hvert fall!

Krissy: Takk for tærne 🙂 Er det mitt hode du selger?

25 02 2009
Krissy

Hihi, by no means, jeg er da ikke så frekk? 🙂

Jeg husker at det vanket en grizzly bjørn i våre korridorer. Lurer på hvor mange veiledertyper som finnes?

25 02 2009
Krissy

(og du har glemt å skifte til sommerstid på bloggen!) 😀

26 02 2009
kamikaze

Krissy: Neida, jeg har glemt å skifte fra sommerstid! Men nå har jeg skiftet 😀 Takk for at du så det!

27 02 2009
Isobel

Det høres ut som en bra veileder. Min er dessverre en som aldri har vært usikker og ‘dum’, men som fullførte doktorgraden sin 1 år før tiden og brukte det ekstra året til å forske på akkurat hva han selv ville. han er av typen 10 publikasjoner per år, alle som førsteforfatter. Men så er han også snill og forståelsesfull og liker å feste, så da går det greit likevel 🙂

Jeg krysser alt som krysses kan for at du får utsettelsen din.

*Kose med sin egen utsettelse*

Legg igjen en kommentar

