Puppestyr

15 02 2009

En av de mer bisarre kvinneaktivitetene jeg vet om, er å kjøpe sports-BH. (Dere mannlige lesere får ha meg unnskyldt en liten stund.*)

Å stå inne i et lekkert, dunkelt belyst prøverom med tunge fløyelsgardiner og høre hvordan damen i naboprøverommet får lavmælte komplimenter fra husbonden, som står med hodet stukket inn gjennom den ellers tett fortrukne gardinen. Samtidig som jeg selv forsøker å hoppe frenetisk opp og ned og til sidene som en kenguru uten å tiltrekke meg oppmerksomhet, for å teste om seletøyet holder mål.

Det er verdt både besværet og pengene. Du vil ikke holde deg tilbake på trening fordi du er redd for å gå hjem med dobbelt så lange pupper som du hadde da du kom. Det er irriterende å løpe med rar teknikk fordi det gjør vondt å løpe normalt.

På hjemmesidene til ShockAbsorber kan du se en animasjon av hvordan puppene beveger seg når du løper uten BH, med vanlig BH og med sports-BH. Min reaksjon når jeg ser den videoen er et lynkjapt AU! etterfulgt av følelsen av å kjenne seg veldig igjen. Jeg  blåser i at denne siden er laget for å selge undertøy — det er sånn det føles å løpe med dårlig støtte.

Best i test?

Innen jeg dro ut på shopping leste jeg et antall BH-tester — du skal få et knippe av de beste. Men jeg kan ikke påstå at de gjorde meg så veldig mye klokere. Delvis matchet de ikke utvalget i butikken. Det er ikke testens feil. Men jeg var heller ikke enig i testresultatene. Mulig det har med  puppestørrelse å gjøre. Jeg er en nokså gjennomsnitts C/D, som betyr at jeg trenger all den støtten som fins, men jeg slipper å slå meg selv i hodet hvis jeg ikke får den.

Det jeg ikke forstår er, for det første, hva gjør stakkars virkelig storbrystede jenter, og for det andre — jeg deler puppeskjebne med halve kvinnebefolkningen, så hvorfor finnes det knapt bh’er for oss? Merkedet er jo der.

Kazetips

I alle fall, etter de siste dagenes desperasjon vil jeg dele mine erfaringer med verden. Slik finner du gode sports-BH’er for C/D-jenter som løper eller hopper mye:

  • Hvis BH’en har elastisk cup, glem det. Hvis den ikke kan holde seg selv på plass under trykk, hvordan kan den holde deg på plass?
  • Hopp som en gal i prøverommet. Hvis det blir for pinlig, så sørg for at BH’en kan returneres, ta den med hjem og hopp som en gal før du bestemmer deg for å beholde den.
  • Shockabsorber har veldig bra sports-BH’er med varierende støtte og størrelser som går langt opp. Jeg får ikke fatt i dem i danske butikker, men jeg har hørt at de finnes i undertøysbutikker i Oslo. Jeg har en som er veldig bra, og den har vært veldig bra i tre år nå. Disse BH’ene er dyre, men verdt hver krone.
  • Champion har også veldig bra sports-BH’er, og jeg ser at modeller jeg ikke har prøvd scorer veldig bra i tester. Denne har jeg brukt i et år, og den får meg fortsatt til å føle meg som en mann — hvilket er toppen av komplimenter i denne sammenhengen. En ulempe er at den suger til seg svette som en svamp, og blir temmelig klam og ulekker. Men den holder seg godt. Denne har jeg nettopp kjøpt, og den virker lovende.  Billig var den også.
  • Hvis du finner en modell som er bra, kan du handle på nett — stort utvalg til gode priser finner du for eksempel her.
  • Noen anbefaler å bruke to eller til og med tre trenings-BH’er samtidig. Hvis det fungerer, så toppen, men jeg har ikke råd til å kjøpe så mange gode trenings-BH’er at jeg kan bruke to om gangen uten å måtte vaske klær flere ganger om uken. Og hvis alternativet er å kjøpe to dårlige som er billige, så foretrekker jeg like godt å kjøpe en som er virkelig god. Men mange treningstopper har innebygd BH, som alene er verdiløs men som sammen med en god trenings-BH gir det siste skrittet mot mannlighet.
  • For all del, ikke kjøp uten å prøve først. Det som funker på meg, kan vere elendig på deg.

Og hvis du har fler tips, utfold deg i kommentarfeltet!

*Eller så får dere bare lese videre. Det skulle ikke forundre meg om dere også interesserer dere for sånt.

Handlinger

Information

20 responses

15 02 2009
Erlend

Siden det ikke forventes at jeg skal ha noen mening om dette emnet, kan jeg være helt off-topic og spørre om boken ytterst til venstre i bildet er Vicks «Homology Theory»?

15 02 2009
Alter Ego

Noen av oss bruker bh-bokstaver et stykke lenger ut i alfabetet. Hvis man bor i Norge er det visst ikke meningen man skal trene; alternativt ikke bevege seg mer enn at man kan fint bruke en vanlig bh simpelthen. Komme seg i form? Glem det. Sportsklaer er for folk som ER i form, dere andre kan bare … finne paa noe annet, et annet sted. Eller noe.

Neida, jeg mener ikke aa sutre. Men hvis jeg ikke hadde kommet meg til fine Utlandet og faatt en super venninne som var to bokstaver ‘foer’ meg i alfabetet og hadde funnet frem til alt JEG trengte, ville livet fortsatt vaert litt kjipt naar vi snakka om trening. Hurra for Bravissimo, for eksempel. Som sender i posten. Jeg har sluppet unna toll osv naar jeg har faatt pakker fra dem, men hoerer fra kjenninger i Norge at det ‘problemet’ kan dukke opp. Likevel.

Man maa jo ha sportsbh, saann egentlig, men jeg har forbausende nok overlevd lenge uten simpelthen fordi det ikke var aa faa tak i. Til gjengjeld la det begrensninger paa hva jeg kunne utfolde meg med og ikke, til en viss grad.

15 02 2009
kamikaze

Erlend: That it is. Kjenner du igjen resten av rekka?

Alter Ego: Siden jeg er den flatbrystede kvinnen i familien kjenner jeg til problemet. (Den T-skjorta di kunne jeg godt tenke meg å skaffe til lillesøster, nemlig) Jeg har hørt mye pent om La Lina i Oslo, men jeg har også forstått at man kan komme til å føle seg mye fattigere på vei ut enn man gjorde på vei inn… Og jeg tror faktisk også de har sports-BH’er. ShockAbsorber har i hvert fall ganske store størrelser (og jeg tror de er engelske).

Om La Lina, jeg har forstått at de også har sånne herlige ekspeditriser som kommer inn i prøverommet og klemmer deg på puppene for å sjekke at du får rett størrelse. Lillesøster mistet bluferdigheten etter en slik episode. Og gikk fra å tro at hun var en (stort tall) C til å være en 70 (flere bokstaver veldig langt ut i alfabetet). Moro, moro 🙂

Men er det ikke litt skummelt å bestille BH’er på nett uten å få prøvd dem først? Jeg må alltid prøve 10 stk før jeg blir fornøyd, så det virker litt risikabelt?

16 02 2009
Erlend

Heh, Vick var stedet jeg lærte om singular homologi..

Ellers ser jeg «Differential Topology» av Hirsch, og om jeg ikke tar feil, den tidligere omtalte «Stable Mappings» helt til høyre.

Boken av en herre ved navn «Donald S.» kjenner jeg ikke, men bokserien ser ut til å være den fra «AMS Chelsea» (der jeg har min utgave av Heckes «Algebraische Zahlen»). I følge Amazon finnes det en bok ved navn «A Course in Ring Theory» av Donald S. Passman.

«Groups and Algebraic» finner jeg ikke helt ut av, selv om det eksisterer en Springer-bok ved navn «Algebraic Transformation Groups and Algebraic Varieties».

G.W. Schwarz har vært med å redigere «Topological Methods in Algebraic Transformation Groups».

Jeg ser «LNM 1768», så det er «Analytic and Geometric Study of Stratified Spaces» av en herre ved navn Plafum.

Er «Candel» kanskje «Foliations» (enten bind 1 eller 2) av Candel og Conlon?

Også gode, gamle Hartshorne, da, selvsagt.

Noe sier meg at jeg burde søkt jobb i Kripos.

16 02 2009
kamikaze

Erlend: Kripos var det, ja 😉 «Groups and Algebraic» er «Lie Groups and Algebraic Groups» av to russiske herrer ved navn Onishchik og Vinberg. Den eneste boken om algebraiske grupper jeg har funnet som også inneholder ordet «manifold» og presenterer teorien om algebraiske og Lie grupper parallelt. Den er god 🙂

16 02 2009
vaarloek

kamikaze: pga standard kjedebutikkutvalg og lite kunnskap gikk jeg i mange år omkring og trodde jeg var ca 80 (75, så 80, så 85) B. men noe stemte liksom ikke helt. enter triumph og 70E. jarra! det er absurd at man ikke får ordentlig opplæring i BH-størrelser, faktisk. de aller fleste bruker feil cup og feil størrelse, og for mange er det et virkelig problem (dårlig holdning = dårlig rygg, dårlige skuldre etc). og det kan løses SÅ lett. sukk. vanskelig nok å finne sports-bh for meg, liksom. 70E er ikke akkurat standarisert størrelse. så som regel bruker jeg bh + sports-bh. for det er visst ikke så vanlig å lage FASTE sports-bher (og hva fan skal man med en elastisk en? må være menn som lager de, altså).

16 02 2009
kamikaze

vaarloek: Jo, jeg vet! Jeg har også vært sånn! Landet på samme størrelse til slutt også. Men som du sier er det vanskelig å finne sports-BH’er i 70E. For meg funker 75D eller C/D fint. Den ene fra Champion som jeg linker til (Action Shape Top) finnes bare i C/D og D/E, tror jeg, og den er veldig fast. Enig med deg, hva skal man med en elastisk sports-bh?!

16 02 2009
Minneapolise

Ahh, dette sliter jeg også med. Og treningsbh-tester stemmer ikke overens med egen erfaring. Lette opp min favoritt nå, den var faktisk ikke dyr, og ser ikke fancy ut, men den funker bedre enn noe annet jeg har prøvd. Har litt tykt stoff og er småelastisk, men stram. Merker er champion, men jeg aner ikke hvilken modell, merkelappen var helt utvasket.

For ekstra støtte har jeg en annen over, men den funker alene også. Før jeg fant den var det seriøst ubehagelig å trene kondisjon.

Om noen har tips om steder man kan kjøpe (bestille) bher i 70D uten at det koster mer enn noe annet plagg jeg har kjøpt noen gang, så hadde jeg vært evig takknemlig!

16 02 2009
kamikaze

Minnea: Har samme erfaring som deg fra kondisjonstreningen, altså!

Når jeg søkte etter sports-BH’er fant jeg masse amerikanske nettsider der man kunne bestille til priser som gjorde meg grønn av misunnelse — gode nyheter for deg 😀 Man kan til og med kjøpe dem på amazon! Men når jeg googler «champion action shape sports bra» for eksempel — eller en hvilken som helst annen modell — får jeg frem masse sider der man kan kjøpe akkurat den modellen, og mange av dem er amerikanske. Og prisene er mye hyggeligere enn her, virker som de ligger på 20-30 dollar 🙂

Men blir det ikke veldig tykt med en ekstra BH? Jeg har aldri prøvd det.

16 02 2009
Krissy

Hihi, Erlend er jo søt 🙂

Ad posten: never a problem. Etter påtvungne løpeturer på skolen, går jeg aldri over marsjfart lenger 😀

16 02 2009
kamikaze

Krissy: Ja, det er han 🙂 Men du skal ikke bli med ut på løpetur, da?

16 02 2009
Krissy

jeg sykler, så vi får se om du holder følge! 😀

17 02 2009
kamikaze

Krissy: 🙂

abre: Takk for komplimenten, tror jeg. 🙂

Vibeke: Ja, alt for mye styr! Iblant har jeg overveid å finne fram ventilasjonsteipen for å slippe… men sålangt har jeg nøyd meg med å bla opp lommeboka i stedet. 🙂

16 02 2009
abre

Aahh … pupper og matematikk!
Dette er det jeg kaller en allsidig blogg!

16 02 2009
vibeke

Det er sånn styr å være dame 🙂
Akkurat i dag hadde jeg feil sports-bh på meg. Jeg hadde den gamle, litt slakke, som sklir ned på venstre side. Og ikke nok med det – puppene disser når jeg løper. Særlig vits å ha sports-bh da, liksom. Og særlig vits å løpe så veldig lenge. Så det ble bare oppvarming og resten ble styrketrening.
Men jeg har jo andre da, gud bedre. Det hadde tatt seg ut ellers. Da hadde jeg ikke fulgt han, min bedre halvdel, så innmari langt der ute i skog og mark. Så investeringer er gjort, til og med de absolutt nesten dyreste.
Den jeg brukte i dag bør jeg vel kaste.
Takk for øvrig for utmerket opplysende tekst 🙂

17 02 2009
Isobel

Interessant post, alle kvinner som har løpt en gang i livet kjenner seg igjen i trenings-BH-marerittet.

Når jeg leser kommentarfeltet (og særlig vaarloek) begynner jeg forresten å mistenke at min 85C kanskje i realtiteten er en 85-x C+y…. Var det sånn at La Lina var stedet å gå i Oslo for å finne riktig BH-størrelse? Andre tips?

17 02 2009
kamikaze

På La Lina får du i hvert fall god hjelp hvis du ber om det, ifølge den yngre frk kaze. Og vaarloek nevner Triumph — jeg kan godt forestille meg at man får god hjelp i alle butikker som spesialiserer seg på undertøy.

Eller så kan du teste deg frem selv. Et hopp i omkrets pleier sånn cirka å motsvare et hopp i cupstørrelse, i motsatt retning, pluss at størrelsene varierer såklart. Og det er moro å passe inn i bokstaver man trodde var forbeholdt Pamela 😀

19 02 2009
Minneapolise

Jeg fant også mange nettsteder hvor jeg kunne bestille, men ingen butikker hvor jeg kan prøve først.. Litt skeptisk til å bruke mye penger uten å ha prøvd. Litt skeptisk til å bruke mye penger generelt, man er jo sunnmøring tross alt. Men det hadde vært himmelsk med noe som støtter ordentlig.

To lag går greit når det ytterste er tynnere og dekker større areal, det blir nesten som built-in bhen i treningstopper (jeg trener i kjærestens gamle t-skjorter)

19 02 2009
kamikaze

Minnea: Kan du ikke prøve i butikk men handle på nett da? Det behøver jo ikke å være samme butikk hvis du skriver ned i butikken hvilke du liker? Jeg tror i hvert fall jeg skal teste det med trenings-bh

21 02 2009
minneapolise

Jeg mente at de ikke ser ut til å ha den i noen vanlige butikker i usa, bare på nett. Det var å prøve ett sted og så bestille den billigere på nett som var planen.

Men champion har vi, satser på det istedet 🙂

Legg igjen en kommentar

