Flyr flyet? eller handelshøyskolestudenter diskuterer fysikk

10 02 2009

Det er få ting vi realfagsakademikere har mer moro med enn å drite ut handelshøyskolestudenter*. Men en ting er enda bedre, og det er når handelshøyskolestudentene driter seg ut selv, helt uten hjelp.**

I dag skal jeg dele en perle av en nettdebatt med dere, som stammer fra så langt tilbake som 2005, fra et forum på studentwebsidene til den svenske handelshøyskolen i Helsingfors.

Temaet oppe til diskusjon er følgende fysikkgåte:

Et fly står på en startbane som kan bevege seg (som et rullebånd). Flyet beveger seg framover, mens rullebåndet beveger seg i motsatt retning. Rullebåndet har et kontrollsystem som gjør at det alltid beveger seg med akkurat samme hastighet som flyet, men altså i motsatt retning. Kommer flyet til å kunne ta av og fly i vei, eller ikke?

Fysikkgåter er morsomme, og denne er jo snerten nok for folk som ikke lever av å svare på fysikkspørsmål. Men det som gjør denne legendarisk, er kommentarfeltet.

Et lite potpurri:

1: ?

6: Jepp planer kommer att lyfta. Julen kommer därimot att snurra helt förbannat hårt, men planet går framåt och får luft över vingarna. PS. drivkraften finns inte i julen på ett plan.

7: Nej å inte i påsken heller.

19 (av Aerodynamikern): Herregud, så dumt. Vet ni människor inget om flygplan och aerodynamik? Denna fråga hade jag kunnat svara på i lågstadiet.

Självklart lyfter inte flyget om det står stilla i förhållande till omgivande luftmassor. Lyftkraften skapas när luften rusar över och under vingarna med den påföljd att det skapas ett undertryck på deras ovansida (vilket i sin tur har att göra med vingens form). Därför behövs en hög hastighet för att ett plan ska lyfta, i fråga om vanliga passagerarplan är det ca 300 km/h.

Ett trivialt problem med en trivial lösning.

31: Har man sänkt inträdeskraven till hanken[=handelshøyskolen] nuförtiden, visat logiskt tänkande är ju inte att skryta med precis?

33: Hur kan nån vara så jävla dorka att den tror att planet skulle kunna lyfta? Skärp er för fan!

34: 31: Vem har sagt att alla eller ens någon som svarat med säkerhet går på Hanken? Detta är ett öppet diskussionsforum fatta nu redan!

Jobbar du på HBL? [HBL=finlandssvensk riksavis]

50: Hur skulle den röra på sig, om rullmattan rullar i motsatt riktning precis lika snabbt?

52: Nej idioter!!! Planet rör sig INTE framåt i förhållande till omgivningen!!Endast i förhållande till mattan, som vad jag vet inte kan flytta luftrummet också! Vad är det ni inte fattar?!

54: Vad vi inte fattar är hur korkad du är 🙂

55: Vittu![=finsk banneord!] Fast motorerna också drar luft igenom sig, så finns ingen luftström som påverkar vingarna. Därför är det helt fullständigt omöjligt för planet att lyfta. Planet rör sig framåt endast i förhållande till mattan, inte i förhållande till omgivningen och luftmassan. Okej, en liten del av luftmassan strömmar genom motorerna, men det räcker inte. Ett flygplan har vingar av en orsak, inte bara därför att det ser häftigt ut. Idioter!

57: Okej, glad att någon fattar! Tack [55] Ni andra trögbollar kan ju fundera över det här istället: Om du springer på ett rullband i samma takt som bandet rullar, springer du då ut ur gymet???! STÖÖÖÖN!

59: Okej, här är en analogi som förklarar det där med punttisbandet. Du står och springer, och bandet rullar bakåt. Jämfört med omgivningen står du stilla. Men vad händer om du plötsligt har en raketmotor på ryggen som trycker bakåt en massa luft? Jo, du flyger ut genom punttisväggen, oberoende av hur fittans hårt bandet snurrar åt motsatt håll.

67: Planet trycks framåt av kraften av en typ 1000 hästkrafters motor. Hur kan då rullbandet motarbeta denna kraft, så länge som inget binder planet vid bandet? Hjulen är ju som glidmedel – de låser inte planet vid bandet. De bara snurrar på utan egen vilja. Lite som era hjärnor 😉

69: 67, aldrig hört talas om friktion?

71: [69]: Har du nånsin sett hjul med så hård friktion att det där sku lyckas? Stannar din bil genast då du i 100 km/h slår på friväxel? Nej. På plan mark rullar bilen väldigt långt, och det som främst bromsar upp den är luftmotståndet, inte friktionen i hjullagren.

72: så även bilar svävar med sina hjul lite ovanom asvalten.. inget som binder vid vägen, va? Mycket strunt ar man sett och hört här men… Hur funkar månne bromsar då? Heliga anden hjälper till, antar jag.

73: läs upp vad friktion betyder… perkele!

85: Varför i helvete tror ni nån går på hanken, inte för att lära sig aerodynamik i alla fall. Själv är jag bara inte så himla intresserad av flygplan så sånt får inte plats i min allmänbildning. Jeeeeesus med er!

…og slik fortsetter diskusjonen.

Men hva tror mine kjære lesere? Flyr flyet?

*Nei, vi er slett ikke sjalu for at de kommer til å tjene flere ganger så mye som oss, selv om de har matteforelesninger på stadiet «slik deriverer man».
**Dere økonomi- og lignende studenter som kanskje leser bloggen min, får ha meg unnskyldt. Jeg er veldig glad i dere!

Reklamer

Handlinger

Information

10 responses

10 02 2009
anders

Det er ganske morsomt, og litt frustrerende, å lese sånne utdrag fra forumer. For en stund siden leste jeg noe lignende, bortsett fra at det var en gjeng med piloter som diskuterte. Fikk meg til å tenke to ganger før jeg satte meg på et fly igjen.
Problemet med denne oppgaven er vel egentlig at den er litt slapt formulert. Det er mulig å se på det på forskjellige måter. For eksempel er det litt uklart hvorvidt det er hastigheten til flyet i forhold til bakken som er lik (og motsatt rettet) hastigheten til rullebåndet. Eller om det er sånn at rullebåndet holder en så stor hastighet at flyet ikke rikker seg av flekken i forhold til baken (noe som vil kreve en enormt stor hastighet pga. lav fiksjon).
Min mening er nå i hvert fall at så lenge flyet får stor nok hastighet i forhold til bakken vil det lette.

For en litt bedre beskrivelse kan man f. eks gå hit. Eller så kan man bare nøye seg med å le av det hele. :p

10 02 2009
Heidi

Det er somaerodynamikeren sier, det er undertrykket som gjør at flyet letter, og luften vil stå ganske stille rundt vingene selv om hjulene snurrer som fækern. Det sa ihvertfall læreren min på Fornebu da jeg gikk på Flymekaniker’n der 🙂

10 02 2009
atle

Mythbusters har jo allerede testet dette. De tolket det slik at rullebåndet beveget seg i samme hastighet som flyet gjorde ved normal take off.

Skal ikke si hvordan det gikk 🙂

10 02 2009
kamikaze

anders: Jeg velger i hvert fall å le. Og herregud som jeg lo da jeg leste igjennom hele den forumtråden igjen i går. Det som er morsomt med slike er at alle som leser spørsmålet vet med en gang hva svaret er, og synes at det er fryktelig banalt. Problemet er at det er sånn 50-50 hvem som mener hva 😛 Men jeg kunne godt tenke meg å lese pilotenes diskusjon! Eller så ikke… skal snart fly!

Heidi: Om det strides de lærde 😉

atle: Tja, men man trenger jo ikke å være mythbuster for å skjønne hva svaret blir hvis man bestemmer seg for den tolkningen. Så snart man har den klar, kan jo en hvilken som helst støvete teoretiker fortelle deg at flyet tar av. Problemet ligger i tolkningen.

10 02 2009
anders

Jeg tror det er best om du ikke leser den diskusjonen før du skal ut å fly. Skremmende saker.

Problemet ligger uansett i tolkningen. Amen to that.

10 02 2009
minneapolise

Kaze kaze, nå havnet du på hatslista mi, og jeg kommer til å integrere små subtile spark i din retning i hver eneste bloggpost resten av året 🙂

10 02 2009
kamikaze

Minnea: Jeg gleder meg allerede! Du vet, bloggebarn har det med å få oppmerksomhetstrang!

11 02 2009
Krissy

og du tagges: vis det 6 bildet i den 6 fotomappen 😀

13 02 2009
Kristin

Holder det med et konsist og ubegrunnet NEI? 🙂 Jeg nekter å la meg plassere i samme bås som økonomer, men akkurat når det gjelder slike spørsmål tror jeg nok jeg har omtrent like mye jeg skulle sagt.

15 02 2009
kamikaze

Kristin: Åjada, erfaring viser at forklaringer ikke nødvendigvis bringer svaret nærmere sannheten 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggere like this: