Ikke gå.

27 01 2009

Jeg henger meg på toget til Victoria og Martin. Jeg synes heller ikke at Bjarne H. Hansen skal gå.

Det mener jeg ikke fordi jeg tror han er en utmerket minister, og heller ikke fordi jeg synes det er ok at helseministere hyller alternativ medisin. Men jeg er bekymret over tendensen til å kvitte oss med politikere med en gang de gjør en skikkelig feil.

Jeg lo av svenskene da de sparket to nyinnsatte ministre og ville sparke to til, bare på et par uker. Jeg gjorde narr av dem og sa at «slik hadde vi aldri giddet å holde på i Norge, makan til tull». Just det.

Hva slags demokrati får vi hvis vi bare aksepterer feilfrie politikere? Nordmenn «flest» har latt være å betale lisens, har betalt for noe svart, har fått jobb gjennom nettverk, har brukt alternativ medisin, har bygd stabbur uten å sjekke alle regler, har skjemt seg ut i fylla.

Da er det naturlig at vi finner noen representanter for dette, blant dem som skal representere oss. Vi behøver ikke å like det. Vi kan gjerne henge dem ut som idioter og stemme på noen andre neste gang.

Men jeg er grundig lei av disse årlige folkekravene om at noen skal gå.

Handlinger

Information

32 responses

27 01 2009
Victoria

Enig med deg, hvem skal være politikere dersom kun «feilfrie» godtas? Tenkte som deg i forhold til tilstandene i Sverige..

27 01 2009
Krissy

WEll said! 🙂

27 01 2009
minneapolise

Word! 😉

27 01 2009
vaarloek

jaaaa! politikere er ikke mindre mennesker enn «vi andre». foråsiresånn.

27 01 2009
Martin

Jeg sier som du skriver i lenkelisten din, Kazegirl: Her skal skapet stå 😛

27 01 2009
Lola

Dette er jeg helt enig i! Det nærmer seg jo amerikanske tilstander. Hvem skal tørre å stille som kandidat i framtida om man blir «hengt» ved det minste feilskjær. Jeg har ikke noe problem med å tro at historien er sann heller. Healing til folket! Kolikk må da være noe av de enkleste å heale!

27 01 2009
Anathema

Dette er den beste posten jeg har sett om denne saken så langt.

Min reaksjon er at vi kan da virkelig ikke forlange at folk skal gå over en slik fillesak – da blir det veldig vanskelig å være minister. Folk sammenligner med Ramin Osmundsen og Haga (jeg synes for øvrig de sakene var storm i vannglass også), men det er da forskjell på å si at man har hatt gode erfaringer med snåsamannen uten å ønske å utlede noe generelt om alternativmedisin, og det å lyve for statsministeren og folket?

Jeg leste gjennom VG-artikkelen, og jeg kan ikke se noe i det intervjuet som skulle utgjøre en konflikt mot BHHs posisjon. Det blir feil å sammenligne ham med vitenskapelig utdannet helsepersonell; han har en administrativ stilling. Og dessuten: Skal vi kreve av alle som jobber innenfor helsesektoren at de ikke tror på alternativ medisin – true dem med sparken hvis de tror på det? Blir ikke det litt sånn hekseprosessaktig? Skremme folk til å tie?

For ordens skyld: Jeg tror ikke det pøkk på alternativ medisin eller Snåsamannen, og jeg mener at glutenfri mat, horoskop, yoga, avspenningsteknikker, spiritualisme, engleterapi, akupunktur og all form for religion er en eneste holistisk suppe. Men likevel mener jeg at BHH kan gjøre en god jobb og tro på Snåsamannen – or not. Det er i hvert fall ingen sammenheng mellom de to.

28 01 2009
kamikaze

Victoria, Krissy, Minnea: 🙂

vaarloek: Nei, i hvert fall synes jeg ikke vi skal holde oss til dem som er det.

Martin: Det laget dagen min 🙂

28 01 2009
kamikaze

Lola: Vet ikke om vi er overens om healingen, men i hvert fall om tilstandene 🙂

Altså, jeg skjønner godt at folk reagerer, ikke minst dem som har blitt utsatt for alternativ medisin, og synes ikke utsagnet er spesielt heldig. Men jeg synes vi krever folks avgang for lett.

Anathema: Amen.

28 01 2009
vaarloek

anathema: holistiske supper finnes det nok mange av (og jeg må innrømme, jeg liker dem nok litt), MEN glutenfri mat? det er da høyst vitenskapelig bevist at noen mennesker trenger mat uten gluten, er det ikke? 😛

28 01 2009
Alter Ego

Luvjuluvjuluvju. Som om jeg skulle sagt det selv, bare at du sa det mye bedre.

28 01 2009
Krissy

Først må man tåle støyet fra BH, og deretter alt etterdrønnet.
Sukk. Media nå til dags. Kan de ikke bry seg om viktigere saker?

28 01 2009
kamikaze

Sorry Krissy, men jeg klarte ikke å la være. Gå til Dagbla’ og ta deg en Ari i stedet, du!

28 01 2009
abre

Glutenfri mat har fint lite med alternativmedisin å gjøre, ja. Slå opp på cøliaki.

Ellers er jeg enig i at det er drastisk å forlange BHHs avgang i denne saken. Jeg synes imidlertid uttalelsene hans er et eksempel på dårlig dømmekraft (på flere måter), og at han må tåle kritikk for det. Ellers er jo saken en fin anledning til å få avklart helsevesenets offisielle holdning til alternativ medisin. For jeg går ut fra at de har en. Det er denne BHH bør representere utad.

28 01 2009
anders

En dose Behn og dette skulle være glemt… eller?

28 01 2009
kamikaze

abre: Eksakt, kritikk får en minister tåle, men avgang er som regel unødvendig.

Når det gjelder holdning til alternativ medisin… jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det skal trekkes veldig skarpe linjer og holdninger. På en eller annen måte må man jo kunne gå fra å mene at noe er hokus-pokus, til å mistenke at det ligger noe i det, til å forske på hva det eventuelt er som virker, og så eventuelt ta det med i skolemedisinen, og det tror jeg er vanskeligere hvis man har en offisiell holdning som kontant sier «dette er tull». Og på en eller annen måte må man kunne akseptere folk med sykdommer som skolemedisinen ikke finner ut av. Jeg er litt fan av ulne grenser, i hvert fall på lokalt nivå — det betyr at fornuftige leger kan strekke grensene. Selv om det også betyr at idiotiske leger kan gjøre mer skade.

anders: En dose Behn jevner ut følelsen av håpløshet.

28 01 2009
anders

Forøvrig er jeg enig med abre. BHH må tåle kritikken, men det er på ingen måte nødvendig at han skal gå. (Beklager dobbelpost.)

28 01 2009
abre

Jeg synes ikke den offisielle holdningen til alternativmedisin bør være at det er tull. Jeg synes den bør være åpen, i betydningen «dette må vi undersøke nærmere». Dvs, undersøke vitenskapelig.

Men hvis en metode blir bekreftet å være virksom kalles den ikke alternativmedisin lenger. Da blir den (evt. etter noe tid) tatt inn i skolemedisinen. Metoder som enten viser seg å være uvirksomme, eller som man nekter å teste vitenskapelig, bør regnes som kvakksalveri.

Og så vil det ting som er undersøkt, men der det fremdeles er tvil. Da vil leger kunne mene litt forskjellig, uten at det bør være så kontroversielt.

29 01 2009
kamikaze

abre: Beklager, jeg ga deg visst noen meninger som du ikke hadde! Dagens diskusjoner viser vel, om noe, at det ikke er selvsagt hva det offentliges holdning til alternativ medisin bør være?

Anathema: Ja, hva er det med disse trendene med at friske skal oppføre seg som om de var allergikere?

vaarloek: Ja, det er interessant med slike sammenhenger! Samtidig tror jeg det kan oppstå mange merkelige kjerringråd av at folk begynner å koke sammen forklaringer hjemme på kjøkkenet (eller evt i damebladredaksjonen). Så jeg skal være den kjedelige forskeren som venter på bevis.

28 01 2009
Anathema

vaarloek & abre:
Ja, noen mennesker trenger glutenfri mat, men det var ikke dem jeg hadde i tankene. De siste årene har det gått en trend i å spise glutenfritt, og det var denne trenden jeg referte til, men det er mulig jeg var litt upresis. Glutenfri mat inntas nå over en lav sko av folk som ikke feiler noe som helst – fordi de tror på et eller annet alternativt. Det startet hos Hollywood-kjendisene, og siden har det spredd seg over hele den vestlige verden. Den type motebølge slår jeg glatt i hartkorn med kabbalah, bli-kjent-med-urkvinnen-i-deg-selv-kurs og tarmskylling (når det brukes for å oppnå sjelelig renhet. Tarmskylling har selvfølgelig også en medisinsk funksjon).

28 01 2009
abre

Anathema:
Sånn å forstå. Dette har jeg faktisk ikke fått med meg. Men så er jeg ikke akkurat den som pleier å få med meg moter og trender. 🙂

28 01 2009
vaarloek

meeen: Kalle Reichelt (ansatt ved Rikshospitalet i flere år) har faktisk gjort en del interessant forskning på protein-intoleranse (gluten og kasein fra melk), der dette kobles til flere lidelser, både fysiske og psykiske (og er ikke egentlig psykiske lidelser også fysiske?). nå havner jeg kanskje i den lettlurte holisistiske suppegruppa, men jeg tror faktisk at vi bare er i startgorpa av å forstå kostholdets innvirkning på psyke og kropp. og det er igrunnen fryktelig spennende. syns nå jeg 🙂

28 01 2009
Anathema

vaarloek:
Jeg synes det er fint og positivt at folk tror på forskjellige ting, og jeg støtter kamikazes «ulne grenser». Det er jo derfor jeg mener det er helt uproblematisk at pølse-Hansen tror på Snåsamannen. «Det er jo så uskyldig,» som min ekssvigermor pleide å si om sønnens bravader.

Men for meg glir altså det ene over i det andre – derav ordet suppe – og kosthold er jeg dessverre altfor lite opptatt av. Jeg vet ikke om det hadde gjort noe særlig for psyken min, men kroppen min hadde nok i det minste hatt det bedre dersom jeg begynte å interessere meg for slikt 😀

29 01 2009
vaarloek

anathema: haha, godt poeng! hang meg nok litt i den suppa der, som en mer nedsettende enn ullen beskrivelse 😛 for jeg ser jo helt klart at det hele er «noe» uklart, foråsiresånn.

kamikaze: i alle fall i damebladredaksjonene. DER snakker vi supperåd.

29 01 2009
Hva er alternativet? | indregard.no

[…] hos Snåsamannen, Avil krevde hans avgang, det falt noen tungt for brystet, og debatten raser. Bør bruk av alternativ medisin utelukke noen fra en […]

29 01 2009
kompendier

Smart dame. det er det jeg alltid har ment 🙂

29 01 2009
Esquil

Hm. WordPress ass. Det der var meg.

29 01 2009
kamikaze

Esquil: Og jeg er så innbilsk at jeg satser på at det er meg du snakker om 😀 Vil du at jeg skal fikse navnet på den første kommentaren?

30 01 2009
Esquil

neida. men velg selv. det er kompendiumkomiteen, som selger hjemmelagde matematikkompendier, så dere matematikere pleier avsky oss fordi det gir studentene en snarvei til eksamen uten å pugge beviser.

1 02 2009
kamikaze

Esquil: Hrm, der jeg kommer fra var det beviser i kompendiene. Men ja, det jeg syns det er feil med bevisfrie eksamener — jeg kjente en fysikkstudent som nesten greide å få en toårig grad i matematikk uten å ta et eneste mattekurs, fordi eksamenene bare hadde rene regnestykker og ingen teori. Han var temmelig irriterende 🙂

31 01 2009
Vivi

Jeg er såååååå enig med deg, og etter noen dagers bombardement har jeg blitt enda mer overbevist om at Norge faktisk er et skrulleland. Henger meg på det Hansen sa i Redaksjon EN i forrige uke:

«Norge fortsætte som før, sjøl om Hælseminister’n rengt te Snåsakaill’n!»

1 02 2009
kamikaze

Vivi: Takk. Andre land har vel sine skrullesider de også, men…

Legg igjen en kommentar

