For sikkerhets skyld

21 01 2009

Hvis en fjern bekjent ringer idet du er på vei til jobb, og sier til deg at «jeg har hørt at byen har blitt overtatt av zombies som gravde seg ut fra gravene på kirkegården i natt» — holder du deg deg innendørs og ringer til hele telefonboken, til tross for at du bor midt i en stor by og ikke kan se en eneste jordete fyr som stabber målløst fremover og stønner Aaaarrghh?

Hva tenker egentlig folk når de videresender email som denne, sånn «for sikkerhets skyld»:

«Videresend denne advarsel blandt venner, familie og kontakter. I løbet af de næste par dage – forsøg ikke at åbne nogen besked med titlen «POSTKORT FRA HALLMARK»,
uanset hvem der sendte den til dig. Det er en virus, der åbner et postkortbillede som «brænder» hele harddisken C
på din computer.»

Tror de faktisk at verden er utsatt for et gigantisk virusanfall, uten at det blir nevnt i en eneste nettavis?

En gang i epostens grønne ungdom fikk jeg et svar på et kjedebrev jeg hadde sendt (ja, jeg er fryktelig lei meg!) som blant annet gikk ut på at jeg skulle bli voldtatt av en rabiesinfisert geit på toppen av en fjelltopp hvis jeg ikke forwardet brevet. Er det noen som fortsatt har en kopi av den? Me needs it.

Handlinger

Information

14 responses

21 01 2009
Vivi

Beklager, men jeg har ikke sett det kjedebrevet. Etter å ha hørt ordlyden i det, er jeg derimot svært nysgjerrig på fortsettelsen…

21 01 2009
kamikaze

Velkommen Vivi! Jeg husker ikke hva som stod i det, men skulle gjerne ha hatt det — var veldig morsomt.

21 01 2009
Sonja Dadam

Åh. Bra du tar opp dette, folk er alt for ubevisste på hva slags søppel de sender videre. Og jeg mener en ting er disse virusvarslene, men hva med de rene trusselbrevene? «Dette er en engel (bilde av en teit engel). Hvis du ikke sender ham videre, så vil du ha ulykke de neste syv årene, og antageligvis bli truffet av en diskokule eller en semitrailer eller noe». Jeg fikk akkurat en sånn en og det stod faktisk «Sånt som dette blir jo kjedelig i lengden, men jeg tar ikke sjansen på å ikke sende den videre». Så istedenfor å ta på seg de 7 årene med ulykke, så redder hun seg selv ved å skyve den videre til 20 av sine «nærmeste venner» (vel…). Dette er jo et helt nytt nivå av egoisme. Sorry. Jeg ranter. Jeg måtte få det ut et sted. Erfaring har lært meg at å sende en mail og kjefte på disse folkene ikke bringer særlig mye bra med seg.

21 01 2009
kamikaze

Sonja: Ja, jeg vet! Den geitemailen var en parodi på trusselbrev/kjedebrev og var i form av «hvis du videresender denne mailen til 50 av dine beste venner så kommer du til å vinne i Lotto, ha sex mange ganger om dagen og spise så mye sjokolade du vil uten å bli feit. Hvis du ikke gjør det, derimot, kommer huset ditt til å brenne opp, familien din til å tortureres av aper og du vil bli voldtatt i baken av en rabiesgeit på toppen av Mount Everest.» Eller noe i den stilen, den var på mange sider. Litt grov, veldig morsom, lost forever.

Back in the days hadde jeg noen venner som alltid sendte kjedemail, og som dessuten kom og beklaget seg «du svarer jo aldri på mailene mine!». Hoho.

Men ærlig talt, hvis noen hadde laget et virus som var like effektivt til å infisere folks mailbokser som de der falske virusadvarslene, hadde det jo vært meganews.

22 01 2009
anders

Jeg husker den kjede mailen tror jeg. Det ringer hvertfall en bjelle på det med rabiesgeita. (Og det er ikke sååå mange ganger i løpet av mitt liv jeg har hørt den sammen hengen der egentlig.) Den var veldig morsom.

Men nettavisene er jo for opptatt med å skrive om annet ræl til å komme med noe viktig. (Som f.eks. virus osv.) Er de ikke det da? jeg var inne på en eller annen tilfeldig avis i stad og fant f. eks. bare fotball. Sånt blir jeg litt irritert av. Men det er klart. Det finnes sikkert noen som kommer med noen nyheter fra tid til annen også. (Ok. nå skal jeg slutte å være bitter og gå å legge meg.)

22 01 2009
kamikaze

anders: Nå ble jeg glad, heldigvis var ikke den perverse mailen et produkt av fantasien min! Og så er jeg jo alt for glad i å hakke på nettaviser til å krangle med deg på det der. Men et googlesøk burde i hvert fall avsløre et virus hvis det finnes — eller i dette tilfellet, at det er en hoax.

Sov godt 🙂

22 01 2009
Kine

Overtroisk som jeg var, har jeg sendt min del av kjedemail videre. Jeg har fortsatt ikke møtt den store kjærligheten, millioner kroner har IKKE dumpet inn på kontoen min .. men så har jeg heller aldri blitt voldtatt av en geit på en fjelltopp, så kanskje det funket litt likevel?!?

23 01 2009
kamikaze

Kine: Da håper jeg det fortsetter å funke 🙂

22 01 2009
vaarloek

lol. jeg tror faktisk jeg husker den geita, jeg også. men hvor? kanskje den finnes et sted blant de 10000 mailene ellerså jeg har i hotmail-aka-spammail-kontoen min. haha. lost forever indeed.

23 01 2009
kamikaze

vaarloek: Åh, kan jeg ikke overtale deg til å google gjennom den inboxen da? Selv har jeg byttet spam-hotmailadresse mange ganger siden, så jeg har den definitivt ikke mer 😦

23 01 2009
vaarloek

tja, jeg kan jo alltids prøve? med hva; geit? will give it a go.

23 01 2009
kamikaze

vaarloek: fant den! dog uten rabies..

23 01 2009
Esquil

dette er da ekstremt spooky.

to dager før denne posten ble skrevet lagde jeg søknad til NRK rogaland. den ligger på youtube. 1.34 ut i klippet uttaler adolf hitler om meg at «han synger som en rabiesbefengt geit».

(dårlig gjort av hitler. det aner meg at jeg ikke får jobben.)

men jeg tenkte det var en original kombo, siden rabies er en hundesykdom. Den fins da heller ikke i google, bortsett fra i dette innlegget.

teori 1) du har sett videoen min, og husker kjedebrevet feil fordi den påvirker minnet ditt. min favoritt-teori, så langt.

teori 2) jeg har sett kjedebrevet og hatt formuleringen underbevisst. noe jeg tviler på, jeg gikk glipp av det meste av sånt fordi jeg lå i et mørkt rom i årene internett vokste seg stort.

teori 3) jeg og duden som lagde kjedebrevet har formulert oss slik uavhengig av hverandre.

teori 4) det var jeg som lagde kjedebrevet, og har senere fortrengt det.

23 01 2009
kamikaze

Esquil: Du har glemt teori 5) du er meg 😉

Jeg ser for meg at du har oversikt over hvem som har sett den videoen din, så du kan jo gå inn og se om det er noen andre enn du (og noen i NRK rogaland) som har sett på den — og om noen der jeg påstår meg bo har sett på den.

Legg igjen en kommentar

