Systemadministratorskrekk

25 11 2008

Det finnes en gruppe mennesker jeg er vettskremt for (og det er ikke feminister; den gruppen jeg nå tenker på får de verste Ottar-karikaturer til å fremstå som snille pudler i sammenligning).

Jeg snakker om systemadministratørene.

Du vet, når printeren går tom for farge, og du søker deg til nærmeste kompetente hjerne og sier «kan du hjelpe meg, det står at printeren skal ha mer toner!», og et eller annet sted fra bak et antall dataskjermer og gamle tastatur bjeffes det hissig «jamen de legger du i mer toner, for fanden!» og du kryper sammen bak en viktig server mens du hvisker «hva er toner?»

Eller når stiftemaskinen i kopirommet har gått tom for stifter og du tilfeldigvis nevner problemet for en som sitter i sekretærgangen, og møtes av et rødsprengt ansikt som skriker «har den en ip-adresse? Ikke det, nei! Da er det ikke mitt problem!»

Nå har det seg slik at jeg ikke kan printe mer. Siste gang det skjedde, gruet jeg meg i et halvt år og utviklet kompliserte rutiner for å få printet det jeg skulle, til en av kontorkameratene stønnet så høyt over meg at jeg så meg nødt til å søke hjelp. Deretter satt jeg to timer hos den mest høylydt ivrig viftende ropende systemadministratoren, som forsøkte å brainstorme med meg (av alle personer) samtidig som han kommenterte nyhetene på radioen og hjernevasket meg med utlegninger om universitetets idiotiske politikk for innkjøp av nytt datautstyr. I valget mellom equisingularitetsteori og systemadministratorsnakk, vet jeg akkurat hva hva som krever mest av hjernen min.

Hvis det blir stille fra min kant, vet dere hvem som har spist meg.

Handlinger

Information

12 responses

25 11 2008
Lilja

Å skrekk! Godt du skriver til oss om det, så får vi følge med litt her. Dumt om du blir slukt. Men heia deg!

25 11 2008
Erlend

Du må lese historiene om BOFH – The Bastard Operator From Hell: http://members.iinet.com.au/~bofh/index.html

25 11 2008
minneapolise

Aww, du burde flytte over til skolen min, her er de bare søte og snille. I alle fall på min del av campus 🙂

25 11 2008
Et aktuarliv

Jeg tenkte også på BOFH da jeg leste overskriften. Dessverre ser jeg at noen har vært her med den kommentaren før meg.

26 11 2008
kamikaze

Lilja: Ikke slukt enda, men etterlatt med instruksjoner som ikke lar seg dechiffrere så lett.

Erlend: Oh my god, jeg tror jeg kjenner ham der BOFH, ja! Eller tvillingbroren hans!

Minnea: Jeg datet engang en slik fyr i USA, og han var søt og snill som et lam. Kanskje de er slik der borte?

Et aktuarliv: Velkommen hit! Det var likefullt et godt tips, nå skal jeg le lenge 🙂

26 11 2008
anders

Forrige semester var det noe galt med printerkortet mitt på campus. Det var bare en av skriverne (hvertfall som jeg fant) som ville skrive ut mine ting. Prøvde å få orden på dette et par ganger, men uten videre hell. Klarte omsider å få de til å gi meg et nytt kort.

(Det er forøvrig uansvarlig å poste linker til festelige ting som BOFH i disse eksamenstider… Du veit hvem du er. :p )

26 11 2008
kamikaze

Oooh, jeg glemte forresten å nevne den første gangen jeg var tvunget til å logge meg inn på en linuxmaskin. Jeg forsøkte å trykke rundt på ting som så ut som knapper før jeg ga opp og oppsøkte nærmeste it-helpdesk og sa så lavmælt jeg kunne «eh…. hvordan logger jeg meg inn?». Det eneste som overrøstet råfliret jeg fikk til svar, var det gliset som møtte meg da jeg kom tilbake og sa «eh… hvordan logger jeg meg ut igjen?»

27 11 2008
Eugenie

Du er herved tagget 🙂

27 11 2008
Iversen

Jeg tør ikke si noe, av frykt for å bli sett på som IT-snobb. Imidlertid er du tagget.

28 11 2008
kamikaze

Eugenie: Vet ikke om du har vært her før, men velkommen skal du i hvert fall være 😀 Og takk for taggen, jeg har aldri blitt tagget til et meme før!

Iversen: Nå lurer jeg selvfølgelig på hva det var du hadde tenkt å si. Men tagg utført!

4 12 2008
Margrethe

haha! Utrolig nok er det ingen som ler av deg når du får dataproblemer på sosionomutdanningen. Der ser folk på deg med beundring i blikket når du får til å lage automatisk innholdsfortegnelse i word og sånt.

4 12 2008
kamikaze

Margrethe: Velkommen! Og heldige deg, som får være datageni 🙂

Legg igjen en kommentar

