Norsk-stipendspråklig ordbok

12 11 2008

Høst er stipendsøkningstid, og jeg søker penger til alt fra doktorgraden min til korturne. Og stipendsøknadsskriving er en kunst i seg selv — man skal ikke smøre på flere gode egenskaper enn man kan stå for, men man kan da sagtens legge noen psykologiske funderinger til grunn for ordvalget i søknaden. Det er utrolig hvor positivt eller negativt ladet to setninger kan være, som egentlig sier akkurat det samme.

La oss se på noen eksempler!

Jeg har holdt på alt for lenge med dette problemet uten å komme noen steder = Jeg har opparbeidet meg en del erfaring med slike problemstillinger

Jeg aner ikke hva jeg holder på med = Jeg holder på å sette meg inn i forskningsområdets grunnleggende teorier

Det er et hull i argumentet mitt = Det mangler noen detaljer før resultatet er på plass

Jeg vil reise til et varmt land med billig alkohol og god kaffe = Denne internasjonelle konferansen i Spania der de fleste etablerte forskerne innen området vil delta, er en unik mulighet til å få lære om den nyeste forskningen, knytte kontakter og presentere mine egne resultater.

Koret mitt synger så dårlig at vi ikke får synge i sentrumskirkene = Vi drar jevnlig på Danmarksturne

Vi er en gjeng drankere = Det sosiale er en viktig del av korets virksomhet

Det synger en masse gamlinger i koret mitt = Dette er landets eldste kammerkor

Gi meg penger nå! = På forhånd takk!

Vennlig hilsen kamikaze

Handlinger

Information

14 responses

12 11 2008
Lilja

Hehe. Jeg tenkte på dette senest for noen uker siden da mannen skulle søke jobb. Han skrev at han «hadde ingen erfaring med» en av hovedoppgavene. Jeg forklarte at han heller måtte skrive at han ikke har noen direkte erfaring med dette, men at han er lærevillig og lærer raskt, og at han dessuten har andre erfaringer med overføringsverdi også til dette fagfeltet. Plutselig så søknaden mye bedre ut. 🙂

12 11 2008
Tankekorset

Hehe. Disse var fine, Kamikaze 😉
Den første var spesiell fin da den skildrer sterkt den som ikke viser at h*n har kontroll til h*n som virkelig gir inntrykk av å ha det (^_^)

12 11 2008
Tante Grønn

Ha ha, dette så kjent ut. Har skrevet mange søknader i mitt liv, og det er akkurat sånn det foregår 😉

12 11 2008
Anders

Hehe … tror denne ordboken har flere anvendelsesområder. F. eks. Finner jeg at jeg har et behov for den i fag som handler om gruppearbeid eller ledelse. Unnskyld, jeg mener teamarbeid. :p

13 11 2008
kamikaze

Lilja: Ja, det er sant, man bruker det jo der også! Håper det gikk bra for mannen din!

Martin: Takk for det! Og hyggelig at du kom innom uten at jeg sparket deg i baken først 😉

Tante Grønn: Velkommen innom! 🙂 Uff, du tror vel ikke at de som leser søknaden kan ordboka også?

Anders: Den skjønte jeg ikke, kanskje jeg har drukket for lite kaffe i dag. Du mener slik «jeg har tenkt mye på problemet» når du sittet på bar og kikket på damer en hel helg?

13 11 2008
minneapolise

Hihi, genialt! 😀

13 11 2008
kamikaze

Takk Minnea! Oppe tidlig? Eller sent, håper jeg egentlig?

13 11 2008
minneapolise

Oppe sent, og vurderer å skippe første klasse i morgen o_0

13 11 2008
Anders

var litt kjapp med den kommentaren der ser jeg. Det jeg mente var bare at når man har skrevet rapporter eller gruppeoppgaver i ulike fag her på universitetet eller vgs for den saks skyld så skal jo alt være så fancy.
For eksempel blir jo gjerne
«gruppen har i det store og hele ikke samarbeidet, så jeg har gjort hele oppgaven selv» = «teamet hadde en del utfordringer underveis, men vi har kommet fram til et resultat som teamet er særdeles godt fornøyd med.»

13 11 2008
kamikaze

Hehe, nå skjønner jeg Anders 🙂 Har ikke gjort gruppearbeid siden vg, lyllos mig

14 11 2008
vaarloek

Det synger en masse gamlinger i koret mitt = Dette er landets eldste kammerkor.

hohoho.

14 11 2008
Iversen

Ser frem til ledelsesordbok nå, frøken.

14 11 2008
kamikaze

Iversen: Da må du overtale noen til å ansette meg som leder først. Vi doktorander er mer vant til slaverollen, må vite!

14 11 2008
Tankekorset

(^_^)

Legg igjen en kommentar

