Singulære musevansker

11 11 2008

singularityForuten å beskrive matematiske tilkortkommelser er singulariteter nåtildags også populære i Science Fiction. Vi lager smartere og smartere maskiner, maskinene kommer til å begynne å lage enda smartere maskiner, og noen har regnet på at maskinenes smarthet kommer til å øke fortere enn menneskenes, slik at en dag blir maskinene så smarte at de tar de over verden. Denne dagen kalles The Singularity.

I går da jeg satt og fulgte med på Tordenbloggen og skrev artikkel oppførte PC’en min seg fryktelig merkelig, den klikket seg inn på ting jeg ikke ville surfe på og slettet deler av teksten som jeg slett ikke hadde tenkt å kvitte meg med. Jeg brukte fem minutter på å tro at The Singularity var kommet, til jeg konkluderte med at touchpaden min bare hadde blitt fryktelig følsom mens jeg satt på lunch. For å motvirke problemet klikket jeg meg inn i systemet og slo av touchpaden, startet om darlingen og — skrekk og gru — kunne ikke flytte musepekeren mer!

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønte at det hadde vært en særdeles dårlig ide å slå av touchpaden — det var nemlig ikke bare klikkefunksjonen som forsvant, men all funksjon overhodet. Og jeg kan ikke hurtigtaster i Ubuntu, så jeg fikk ikke slått den på igjen. I frykt for perverse konsekvenser våget jeg ikke å spørre de mannlige kontorkompisene mine om de hadde en løsmus å låne meg (seriøst, en av dem har en espressomaskin som ser ut penispumpa til Austin Powers, så hvem vet hva jeg risikerte å få), så jeg fikk springe ned trappa til en kvinnelig kollega i stedet (okay, jeg sprang ikke ned trappa bare fordi hun har løsmus, hun har også uendelig tilgang til astronomenes espressomaskin, som ikke ser ut til å ha lyssky anvendelsesområder). Nå er touchpaden på og jeg har fått nok espresso til å holde meg våken resten av uka.

Jeg vil sende varme klemmer til alle som stemte på meg i Tordenbloggen i går! Jeg ventet ikke å gå videre, og jeg ventet i hvert fall ikke alle de pene kommentarene, så det var en veldig hyggelig overraskelse. Og så har jeg funnet meg noen nye blogger å lese også, så det er virkelig win-win.

Handlinger

Information

4 responses

12 11 2008
Anders

Krangler vi ikke alle med pcn fra tid til annen? Det i seg selv er kanskje ikke et bra tegn når jeg tenker meg om. Kanskje den virkelig har en egen vilje. grøss.

12 11 2008
Lilja

Jeg har problemer med å få med meg innholdet i denne artikkelen. Du skjønner, jeg henger meg opp i begreper som «musevansker» og ikke minst «løsmus»…

12 11 2008
kamikaze

Anders: Oh no, har de begynt hos deg også? Hjeeelp!

Lilja da: Tenker du koffert nå igjen?

12 11 2008
Lilja

Hvem? Jeg? Koffert? Kan jeg aldri tenke meg…

Legg igjen en kommentar

