Quiz!

10 11 2008

Jeg har deadline i morgen, altså kan jeg ikke jobbe. Derfor skal vi ha en liten konkurranse i stedet. Spørsmålet er, hvilket land bor jeg i?

Fem ting jeg liker med mitt nye hjemland

Øl Ølen er både god og billig i dette landet, og byen jeg bor i er innhyllet i en ølsky. Ikke en synlig sky, men definitivt luktbar. Ølproduksjon lukter litt som blåbær, litt som spy, og hvordan en og samme lukt kan få meg til å tenke på blåbær og spy samtidig vil jeg helst ikke vite.

Smil Folk smiler i dette landet. Gå en tur på gaten, og folk som kommer mot deg smiler. Tramp noen på tærne med stiletter, og personen ler høflig. Slipp døra i ansiktet på han som kommer bak deg, og han begynner å le. Seriøst. Dette er verdens blideste land. 🙂

Arbeidstider Mine sydeuropeiske kolleger synes de er på ferie i et land der instituttet er tomt etter klokken fem, og ingen jobber mellom mai og september. Jeg er godt vant, men liker det likevel.

Temperatur Alle andre utlendinger jeg kjenner klager over at det er så kaldt her, men jeg kommer fra mot normal firti grader, og synes jeg er i syden.

Reisemuligheter Etter å ha bodd i fem år på den andre siden av masse vann, der det var dyrt å reise mot vest, er jeg en liten togtur fra mellomeuropa, og til og med uten Sterling er jeg 500 kr flybillett fra syden. Me like!

Fem ting jeg ikke liker med mitt nye hjemland
Man kan jo ikke gå omkring å glise fårete og fornøyd hele tiden heller. Noen kunne tro jeg var innfødt!

Været Ok, temperaturen er udmerket, men vær er jo ikke bare celsiusgrader. Jeg bor 400 m fra kontoret mitt. Da jeg gikk hjemmefra var det fint vær. Etter 200 m falt himmelen ned på hodet mitt, og selv om jeg la inn tidenes spurt var jeg klissbløt da jeg endelig kom fram. Det er ikke uten grunn at røde gummistøvler var fjorårets beste kjøp.

Utskitet ur kalksten och lera Kalk er bra for benbygningen, men det er ikke like heftig når det setter merker på tekoppen din (kalk og te reagerer og danner brune ekle flak som legger seg langs siden på koppen og ikke lar seg skylle vekk, uægh), på de fine vinglassene, i dusjen, i toalettet, inni kaffemaskinen, ja simpelthen overalt. Jeg blir i hvert fall ikke benskjør, det er sikkert.

Hvorfor fungerer ingen ting ved første forsøk i dette landet? Skal du bestille avis? Regn med å få bestille den fire ganger. Personnummer? Det tar en måned. Bankkonto? Personnummer først, så tar det en måned og 10 brev som du skal svare på innen fristen går ut. Telefon? Du må ha personnummer først, så tar det noen uker, og så skal vi gjøre det hele noen ganger til fordi vi ikke klarer å gjøre det riktig første gangen. Nevnte vi at du skal betale 1000 kr opprettelsegebyr hver gang du er misfornøyd fordi vi gjorde det på feil måte? Heldigvis fungerer ikke TV-lisensinnkrevingen heller.

Men italienerne er i det minste veldig fornøyd med hvor bra alt fungerer her.

Språket En indisk kollega kom en dag og sa at det eneste han kan si her er den lokale varianten av God dag, og bøbbelebø. Noen som gjetter hva bøbbelebø betyr?

Politikken Jeg burde bli statsborger når jeg kan, slik at jeg kan stemme. Dette er det mest konservative landet jeg har bodd i, og jeg liker det ikke.

Hvor er jeg?

Handlinger

Information

32 responses

10 11 2008
Iversen

Jeg har valgt å fokusere på en, og bare en, ting: De fårete smilene. Dermed må konklusjonen bli Polen. Om det er feil er det nok din skyld.

10 11 2008
kamikaze

Ivers: Hvis du også hadde tatt en kikk over bordet i Polen, hadde du skjønt at det der med fårete smil henger meget tett sammen med polsk vodka, forøvrig en utmerket sosial katalysator 🙂

Jeg vil ellers be om unnskyldning for den virtuelle Tordenhodepinen vi nykommere gir dere mer erfarne her gjennom å ignorere og misforstå alt som kan ignoreres og misforstås. Jeg byr på virtuell Zubrovka til alle som behøver den 🙂

10 11 2008
Anders

Skål!

10 11 2008
kamikaze

Nazdrovje Anders!

10 11 2008
Iversen

Ventventvent, hadde jeg rett??

10 11 2008
kamikaze

Beklager Ivers, det hadde du ikke, men du skal få en snaps likevel! Skål!

10 11 2008
Iversen

Skål!

10 11 2008
Anders

Akkurat det med øl får meg til å tenke på Tsjekkia. men jeg kan for lite til å vite om det er rett. Om ikke annet var folk høfflige når jeg var i Praha for en stund siden.

10 11 2008
~SerendipityCat~

Jeg venter på at noen skal komme opp med riktig svar, siden jeg gir opp å vri hjernen min mer for i dag, men er skikkelig irritert fordi jeg blir mer og mer nysgjerrig 😀

10 11 2008
kamikaze

Anders: I wish… men dessverre. Jeg som trodde alle visste hvor jeg er!

10 11 2008
kamikaze

SerendipityCat, du får gjette da vet du 🙂 Det er faktisk ganske mange hint i teksten!

10 11 2008
Erlend

Øl – tyder på Tyskland.

Kalk i vannet – Frankrike.

Men at folk er blide stemmer i alle fall ikke med Frankrike.

Personnummer-tingene tyder snarere på at man er i et skandinavisk land.

Danmark?

10 11 2008
~SerendipityCat~

Nederland?

10 11 2008
kamikaze

Denne Erlend vinner alt jeg har av quizzer her i bloggen. Ja, jeg er en nydansker! Det er såpass nært og kjedelig at ingen orket å stemme på, tror jeg 😉

Men godt forsøk SerendipityCat!

(Forresten Erlend, jeg har forsøkt å kommentere borte hos deg et par ganger, men kommentarene kommer aldri fram i bloggen. Var jeg for stor i kjeften, eller er det noe som ikke fungerer?)

10 11 2008
vaarloek

DANMARK!

10 11 2008
vaarloek

og jeg så ikke engang hva denne erling hadde skrevet, jeg lover 🙂 du la jo ut så mange hint. og, jeg tror kanskje jeg har fått det med meg ved en tidligere anledning. men, bøbbelebø?

10 11 2008
vaarloek

erling-erlend, banan-bannan …

10 11 2008
~SerendipityCat~

Ja, bøbbelebø trenger en nærmere forklaring! 😀

10 11 2008
Vutarie

jeg skulle tippe tyskland til tross for at den der lite-effektivgreia stemmer veldig lite med tyskere. WHATEVZ. tyskland ftw sier vi (jeg later som at jeg vant 8))

10 11 2008
kamikaze

Ja just det, bøbbelebø! I Danmark (som i Norge) kan man ta ut penger i butikken når man betaler med kort, så når man betaler med kort spør kassadamemannen per default om man vil ha ut penger samtidig, og det spør man om gjennom å si «På beløbet?»

Som på utydelig dansk (i hvert fall for en inder) høres ut som bøbbelebø.

Det er noe alle utlendinger kjenner, fordi man står der i butikken og føler seg dum i utgangspunktet fordi man ikke skjønner et kvekk, og så spør kassadamemannen om et eller annet, og så tenker man at hun spør sikkert om jeg skal ha noe annet, sigaretter eller kondomer og slikt, og så sier man nei, og så sitter denne personen bare og stirrer tomt på en og venter på at man skal si noe mer, og så føler man seg enda dummere til man til slutt gir opp og sier rødmende at eh, sorry, I didn’t understand, og så glemmer man aldri mer bøbbelebø

Nemlig!

10 11 2008
kamikaze

vaarloek: Du slår i hvert fall Erlend i bokstavstørrelse 😉

10 11 2008
vaarloek

og i sikkerhet! som i typ, sikker-på-at-jeg-har-retthet. eh. hehe.

10 11 2008
Erlend

Kaz: Du er offer for det uheldige faktum at jeg opererer med to kommentarsystemer – Haloscan fra gammelt av, og Bloggers nye. Hvis du slår opp på http://urbanus.blogspot.com, får du Haloscan, hvis du derimot slår opp på siste innlegg (http://urbanus.blogspot.com/2008/11/party-line.html) får du Bloggers system.

Uheldigvis er det Blogger du får opp dersom du leser via RSS. Antakelig må jeg ta meg sammen og fjerne Haloscan, siden det antakelig er nokså forvirrende slik det er nå.

10 11 2008
kamikaze

Erlend: Jøss, det har jeg ikke vært ute for før! Men så behøver jeg ikke å lure på hvorfor du tålte så lite!

10 11 2008
Anders

Danmark altså … det slo meg ikke. Men jeg ser det jo nå.

10 11 2008
Erlend

Kaz: nå har jeg samme kommentarsystem overalt – http://urbanus.blogspot.com/2008/11/ingen-kommentarer.html

11 11 2008
Lothiane

Jeg som trodde du befant deg laaaang avgårde, men nei… Danmark altså. Det høres bra ut, bortsett fra ventinga på alt mulig. Jeg liker Danmark, men da jeg var i Køben i sommer syntes jeg alt var fryktelig dyrt.

Bøbbelebø fikk jeg ikke med meg, jeg hadde vel flaks. Men morsomt! 😀

11 11 2008
Esquil

they wondered, they guessed and they tried.

I just knew.

(siden jeg likevel leker arrogant her inne.)

11 11 2008
Heidi

Hehe. Jeg skulle foreslå Danmark, bare på grunn av bøbbelebø 😀

11 11 2008
kamikaze

Anders: Du tenkte kanskje jeg var på et mer spennende sted? 🙂

Erlend: Og jeg er str&/&/(&lende forn/(//)(/(%yd! 😛

Lothiane: I know, I know… men jeg blir stadig vekk sjokkert av prisene hjemme i gamlelandet, jeg tror nordmenn har patent på å synes utlandet er billig og varmt…

Esquil: Sist du skulle plassere meg satte du meg dog på andre siden av Bottenvika 😉

Heidi: Fantastisk! Og velkommen hit, også! 🙂

15 11 2008
rigmor

Nå trodde jeg allerede at jeg visste at du var i Danmark. Kanskje det er fordi jeg er delvis dansk selv at jeg gjenkjenner små språklige kjennetegn. 🙂

15 11 2008
kamikaze

rigmor: Jeg har nok nevnt Danmark litt her og der tidligere også, så jeg var faktisk overrasket over at folk ikke tok den med en gang 🙂 Oida, har jeg begynt å skrive som en danske? Jeg ble grundig svenskifisert før jeg kom hit, så jeg risikerer å få et elendig språk om jeg ikke passer meg :/

Legg igjen en kommentar

