Hun stemmer på McCain

4 11 2008

Jeg har en venninne som jeg har kjent siden vi startet universitetslivet som honors-kjemikere sammen for veldig mange år siden. Vi møttes over en lang og en kort pinne som vi skulle måle areal og volum av kjemibygget med (og det var ikke noe firkantet hus, kan jeg love) som del av et forskningsmetode-prosjekt, og siden holdt vi sammen i både tykt og tynt (eller kort og langt).

Det var i Clintons USA, i midtvesten der man ikke kunne krysse gaten trygt uten bil, der folk brukte Dick Cheneys valgreklamer som hagedekorasjoner, der universitetsavisa hadde en egen spalte der de listet opp med navn og alder de uheldige som var blitt tatt på fersken for underage drinking siste helg.

Ingen av oss ble på honorskjemien; der var det for mange premeds med spisse albuer og kirurgambisjoner til at vi riktig følte oss vel. Men kontakten holder vi på, og livene våre har tatt samme vendinger. Vi begynte på doktorgrad sammen. Vi gråt over urimelige veiledere og uløselige problemer sammen. Vi drakk mohitos og siklet på MrDarcy foran TV-skjermen. Vi sitter på hver vår side av kloden, men ellers er vi nesten like.

Venninnen min kommer til å stemme på McCain. Jeg vet det. Hun har alltid stemt republikansk, til og med på Bush, og jeg forstår ikke hvorfor. Hun liker ikke den ekstreme republikanske fløyen noe bedre enn meg. Hun er intelligent og velutdannet. Samtidig snakker hun om demokrater slik jeg snakker om Rødt; liker mange av ideene men tror i praksis mest på kompromisser. Det blir bare absurd for meg når hennes demokrater er blåere enn vårt Høyre.

Så får vi se da, om det hjelper. Denne gangen håper jeg hun blir overrøstet.

Handlinger

Information

6 responses

4 11 2008
bell4trix

hehehe…overrøstet? Nedstemt? Får litt følelsen at vi snakker om nån som bråkte vanvittig i fylla og våkna opp med fylleangst. Og det er kanskje sånn det vil føles for mange i morgen og venninna di seiler i medvind….IiiiK!

PS: Mamma sier at vi barn ofte stemmer likt som våre foreldre, selv om vi tenker ulikt. Bare en vanesak? hmm…

4 11 2008
bell4trix

OM venninna di seiler i medvind skal det være…

4 11 2008
kamikaze

bell4trix: Ja, det kan godt være at du har et poeng der! Jeg har i hvert fall helt mot samme overbevisning som resten av slekta de siste åra, men aldri i verden om jeg innrømmer det så at de hører meg!

5 11 2008
kamikaze

Og overrøstet ble hun, damen. Phew! Kanskje jeg kan få mitt USA tilbake, med godt og ondt!

5 11 2008
Anders

Så får man bare håpe det går i riktig retning framover også.

7 11 2008
kamikaze

Anders: Jo, det er jo en annen sak…. Hallelujastemningen lever kanskje farlige dager, men jeg tror absolutt landet har godt av å bli styrt av demokrater akkurat nå!

Og for oss akademikerskrullinger er det jo veldig gode nyheter med en akademikerpresident, Bushs innflytelse på vitenskap og universitetsliv, ikke minst for utlendinger, der borte har ikke akkurat vært lovende!

Legg igjen en kommentar

