Er du arrogant nok til å bli god i matematikk?

26 10 2008

Hva er det som gjør at noen blir gode i matematikk mens andre sliter noe innmari? Er det fordi noen rett og slett ikke fatter logikk? Er det latskap?

En del matematikere påstår at matematikk er 10% talent og 90% hardt arbeid, men jeg er ikke enig. Talent er bra, men jeg tror mange har mer av det enn de selv er klar over. Jeg var ikke best i matte i klassen, men de som var bedre enn meg begynte aldri på universitetet.

Arbeid er viktig det, selv om en riktig god matematiker gjerne kan være litt lat, slik at de tenker til de finner frem til en enkel løsning heller enn å ta ivrig fatt på et fryktelig komplisert regnestykke som ingen andre kommer til å orke å forstå.

Men det viktigste, hvis du vil bli god i matte, er at du er arrogant nok. At du tror på deg selv, og ikke minst på løsningen du har regnet ut. Det er mange, både i skolen og på universitetet som regner rett på matteeksamen, men så visker det ut igjen og regner feil i stedet, fordi de ikke tror på sin egen løsning.

Dette er viktig lenge før prøven. Når du skal forstå ny matte, er du nødt til å følge din egen logikk, og den er ikke nødvendigvis den samme som lærerens. Det kan til og med hende at læreren forteller deg at du tenker feil, hvis h*n ikke skjønner din måte å resonnere på. Det er her du skal være arrogant nok til å insistere for deg selv på at det er du som har rett.

Nå er en av farene med denne strategien at du faktisk tar feil, og du skal ikke være så selvgod at du nekter å innse egne svakheter. Men du skal være arrogant nok til at du ikke godtar at du har gjort feil før du selv har forstått hvor feilen er. Slik lærer du deg noe av den.

Så min formel for en god matematiker er 10% talent, 45% hardt arbeid og 45% arroganse.

Handlinger

Information

20 responses

26 10 2008
Undre

Glimrende, Kamikaze!

26 10 2008
kamikaze

Takk Undre!

26 10 2008
Kristin

Tror dette gjelder alt som har med logisk tenkning å gjøre, f.eks. programmering.

26 10 2008
kamikaze

Bra poeng, Kristin! Og velkommen hit 🙂

26 10 2008
Eple

Jeg liker best å tenke på det som stahet. Men du har jo rett, det er jo arroganse det er.

26 10 2008
Sonja Dadam

Jeg har skikkelig ubrukelig sjølvtillit på de aller fleste områdene, men i matematikk er jeg faktisk såpass selvsikker at at min første innskytelse -nesten uten unntak – er FEIL I FASIT! om mitt svar ikke stemmer overens med den.

27 10 2008
kvinnekongen

Som Gelfand 🙂

27 10 2008
27 10 2008
kamikaze

Eple: Jo, du har helt rett. Men jeg får fler lesere hvis jeg kaller det arroganse 😉 Jeg har solgt min sjel til tabloid-djevelen… Nei, men seriøst så har det vel litt med selvtillit å gjøre også, spesielt det med at man selv skal tro på at man har rett.

Sonja: Ja, ikke sant?! Fasiten har alltid feil 😛

Kvinnekongen: Nettopp! 🙂 Og unnskyld at jeg ikke har sendt svarene til deg, de var ferdige men jeg hadde ambisjoner om å lage bedre matteforklaringer… nå er de i mailboksen din, unnskyld unnskyld unnskyld!

27 10 2008
Lilja

Jeg er hellig overbevist at uansett arroganse og antall timer nedlagt arbeid – matematiker kunne jeg aldri noensinne blitt. Så hos meg er det definitivt talentet som mangler… 🙂

27 10 2008
kvinnekongen

Kami! Det var jo ingen hast! Jeg skal tilføye din ekspertise med det samme!

27 10 2008
kamikaze

Lilja: Du er åpenbart god til mange andre ting, så ikke gråt, du! Ikke skal du være så sikker på at det er talentet heller.

kvinnekongen: Supert! Den lå jo bare der og ventet på å bli sendt, for jeg kom liksom aldri lenger…. von Neumann-algebraer er ikke akkurat mitt område, så det hadde nok tatt meg litt tid å lage en god forklaring uansett!

28 10 2008
fr.martinsen

En av de øyeblikkene jeg liker å skryte av er da jeg forvandlet ungens mattemismot til at hun begynte å tro at matte er en gøyal lek, det er lett, det er litt som kryssord, holdningen altså. Jeg kom inn akkurat i riktig øyeblikk, mismotet hadde ikke slått rot, da det bare var å justere litt og så syntes hun selv at det var lett faktisk. Hun syns fortsatt det er lett, mange år etter.

29 10 2008
kamikaze

Fr. martinsen: Velkommen! Det har du all grunn til å skryte av 😀

10 11 2008
Esquil

hm. jeg har tenkt at det er 90% talent og 10% arbeid. siden jeg fløt igjennom sivilingeniørstudiet som beste matematiker uten å gå i forelesninger. men når du sier det, så er jo det sabla arrogant i seg selv.

http://rolerbloggen.blogspot.com/2006/09/eksamenstips-for-studenter.html

10 11 2008
kamikaze

Esquil: He he, du illustrerer kanskje poenget mitt? Så kan du tenke deg hvordan det ville vært å starte doktorgrad sammen med fem Esquiler 😛

Merkelig nok var de mindre høye i hatten et år senere. Og det var jeg også.

27 10 2009
Minneapolise

Forklarer hvorfor mitt beste matteår var da vi hadde en så elendig lærer at jeg spilte snake på mobilen for å være sikker på å ikke få med meg noe i timene. De som fulgte med gjorde det dårligere enn de hadde tidligere.

3 11 2009
kamikaze

Jeg har også hatt en sånn opplevelse. Paradoksalt nok gjorde det at jeg valgte den lange matten for å slippe unna læreren, jeg som hadde tenkt at jeg skulle bli lingvist. Sånn kan det gå!

3 11 2009
Yoshimi

selvtillit /arroganse?
Tja. Jeg synes matematikk begynte å bli interessant lenge ETTER skolen. Der var den jo et mareritt.

3 11 2009
kamikaze

selvtillit/arroganse er vel et nyansespørsmål, i hvert fall i en del tilfeller? 🙂

Legg igjen en kommentar

