I’m too lazy for my shoes

9 10 2008

Mine fine planer om løpetrening forrige sommer gikk rett i vasken ettersom knærne slo seg vrange på første løpetur. For å gi dem litt bedre behandling bestemte jeg meg for å investere en vanvittig sum i nye løpesko, og dro avgårde til spesialbutikk med kamera, løpebånd og *kompetent* personale.

Der ble jeg mottatt av en surt utseende dame, men høy som jeg var på tanken om å bruke sinnssvakt mange penger på hjerte og smerte (i en helt ny forstand), smilte jeg strålende og ba om hjelp. Jeg forklarte situasjonen, at jeg har kneproblemer og at jeg vil ha noen sko med masse støtdemping, koste hva det koste vil, og damen sukket tungt før hun kom drassende med et antall skopar. Det rare var bare at de kostet under tusenlappen alle sammen .– og så jeg som hadde hørt at spesialsko var så dyre. Så jeg spurte om hun ikke hadde noen sko med enda bedre støtdemping, hvorpå hun målte kroppen min med blikket flere ganger før hun bemerket at

slike sko behøver bare dem som trener mye.

Etter et par sekunders sjokkert stillhet bestemte jeg meg for ikke å demonstrere siste års styrketrening på damen, dette var eneste løpebutikk i byen og jeg ville veldig gjerne ha nye sko. I stedet forklarte jeg at jeg var pisslei av vonde knær, og jeg betaler heller masse penger for et par sko jeg kan løpe i enn halvmasse penger for et par sko jeg kanskje ikke kan bruke, og okei, damen gikk og hentet noen nye og dyrere sko.

kamikaze prøvde, kamikaze fant og kamikaze bestemte seg for et par stygge oransje men fantastisk gode sko.

Dem vil jeg ha! ropte jeg.

Hvor mye løper du? spurte damen,

og jeg svarte som sant var at jeg hadde ikke kommet i gang med treningen enda.

Jammen det der er sko for profesjonelle svarte damen.

Jeg vil ha dem likevel! svarte kamikaze.

Det er faktisk ikke nødvendig svarte damen, det er bare fordi du hadde så dårlige sko før at du har vondt.

Og kamikaze og butikkdamen hadde en lang «hvem-kan-stirre-den-andre-lengst-inni-i-øynene»-konkurranse, før kamikaze flekket tenner og snerret

JEGSKALHADESKOA!

Og jeg fikk dem.

Men jeg trodde altså personalet var der for å selge sko, ikke holde fast på dem.

Handlinger

Information

9 responses

9 10 2008
ogjegbare

Er det Löplabbet du basher? Jeg var der i fjor og kjøpte akkurat de skoa der, og da var de dritgreie. Til tross for at jeg også sa at jeg skulle begynne å jogge. Men det var en mann. Er menn greiere? Eller hadde hun akkurat fått kjeft for å pushe altfor dyre sko på mosjonister?

Men uansett: Bra du sto på ditt, fordi skoene der er skikkelige gode! Nå klarer jeg pinadø å «løpe» en mil uten pause. Ikke så fort, riktignok, men likevel.

9 10 2008
kamikaze

ogjegbare: Velkommen! Nei, ikke Löplabbet, har bare hørt hyggelige ting om dem. Jeg er i eksil, og det var ikke i gamlelandet 🙂 Men jeg tror det bare er denne butikkdamen; kjæresten (en mann) min dro dit en måned senere sammen med en kompis, og de fikk samme behandling av samme dame. Men da var han jo advart, så han stod på sitt han og 🙂

Og ja, jeg er veldig fornøyd med skoene mine. Så jeg angrer ikke på den!

9 10 2008
Leverpostei

Jeg kjøpte nye sko på Löplabbet i Stavanger i sommer. Da var det én mann der som betjente og to kunder. De to kundene var en lettkledd dame med store pupper, og en halvkjendis (han der som jeg har registrert er programleder i «Manshow»). Butikkmannen pilte fram og tilbake mellom kunder og lager og tredemølle for å betjene de to kundene samtidig, uten å ense meg (mann i 30-åra).

Da puppedama langt om lenge hadde betalt skoene sine tok han seg tid til å gi meg beskjed om at «jeg skal bare betjene ferdig her først…» før han vendte tilbake til den siste kunden. Da var det plutselig ikke mulig å ta seg av to kunder samtidig nei.

Da det endelig ble min tur var ikke entusiasmen hos betjeningen helt den samme som jeg hadde observert da han holdt på med de to andre, gitt. En skulle nok ha vært kjendis eller blondine.

Jaja, skoene var greie de i hvert fall.

9 10 2008
Erlend

Det kan ta tid å bygge opp knærne til å klare store, gjentatte belastninger, om nå skoene er dyre eller billige – det vet jeg fra fjellvandringen.

Men, opplevelsen av møtet med personale der du etterpå lurer på om de i det hele tatt vil ha kunder, den kjenner jeg.

9 10 2008
kamikaze

Leverpostei: Welcome 🙂 Hvis det er noen trøst kan jeg tenke meg at ekspeditøren ikke først og fremst konsentrerte seg om føttene til puppedamen…

Erlend: Helt sant! Målrettet styrketrening er også en del av oppskriften, og jeg kan fortsatt ikke løpe så langt og ofte som jeg vil. Men det går bedre, og om ikke annet så får jeg i hvert fall maks placebo-uttelling med de skoene 😀

10 10 2008
Lothiane

Jeg hadde nok egnet meg dårlig som butikkselger ettersom jeg ikke ville kjent igjen halvkjendiser…

Nuvel, det her var jo labert synes jeg! Når du sier at du skal begynne å løpe, at du vil bruke mye penger for å få skikkelig gode sko… og dama mer eller mindre ser ned på deg og forteller deg at du ikke er «verdt» de dyre skoa, da er det noe riktig gærnt et sted. Bra du sto på ditt! Jeg hadde trolig forlatt butikken og aldri satt min fot der igjen, men når det er eneste stedet i nærheten blir jo boikott litt vanskelig.

Dama høres i hvert fall ut som hun er i helt gal bransje. Makan.

Lykke til med løpinga og knærne! Har dårlige knær selv og vet hvor pyton det kan være.

13 10 2008
kamikaze

Takk Lothiane! Nå skal jeg bare holde motivasjonen oppe når høstmørket senker seg…. isj :S

15 10 2008
Krissy

Ha ha .. Fantastisk. Snakk om å være selger , ja. De burde bare glade til at folk er interesserte i å kjøpe gode (og dyre) sko. Neste år stiller du i Grethe Waitz løpet 😀

15 10 2008
kamikaze

Krissy: I wish… men jeg tror ikke det finnes noe Grethe Waitz-løp mer?

Legg igjen en kommentar

