Fysikk-kaffe

15 09 2008

Jeg pleier å snike meg ned til fysikerne for å drikke kaffe, fordi de har espressomaskin mens vi fattige matematikere bare har en gammel tjærespann. Det er lettere å sluntre unna tjue tusen til kaffemaskin når budsjettet også inneholder partikkelakseleratorer og superdatamaskiner, enn når den største utgiften er mer kritt, tenker jeg. Eller så er jeg den eneste matematikeren som er kaffesnobb. Hursomhelst, jeg satt der som vanlig og drakk ettermiddagskaffe på fysikkvenninnenes regning.

fysikkvenninne 1: Var dere på det derre klimaforedraget i går eller?
kamikaze: Klimaforedrag?
fysikkvenninne 2: Ja, det var j##&ig kult! (til meg:) de analyserte atmosfærens sammensetning gjennom å kikke på gammel snø!
kamikaze: Så bra! Hva fant de ut?
fysikkvenninne 2: Når snøfnugg dannes, har de masse luft mellom «grenene», ikke sant? Når snøen faller ned så blr luften med, og nede i gamle isbreer kunne de finne atmosfæreluft fra lange tider tilbake.
kamikaze: Ok, tøft! Hva fant de ut da?
fysikkvenninne 1: Du har det alt for travelt, vi må forklare hele foredraget, det var så bra!
kamikaze: Supert! Sa de noe om hvordan klimagass-nivået i atmosfæren har forandret seg?
fysikkvenninne 2: De kunne se av luftens sammensetning om snøen kom fra sommer eller vinter, og slik kunne de telle år tilbake i tid.
kamikaze: Ok, kunne de si noe om CO2-konsentrasjon da?
fysikkvenninne 2: De kunne se den industrielle revolusjonen og atombombene i Hiroshima!
kamikaze: Jammen hva med klimagasser da? Holder vi på å ta livet av kloden?
fysikkvenninne 1: Aner ikke. Han kom aldri så langt. Men det var et veldig spennende foredrag!

Og så jeg som trodde vi matematikere hadde patent på å forske for forskningens skyld.

Handlinger

Information

2 responses

17 09 2008
Anders Hoff

haha… Jeg tror nok (desverre) at fysikere har en viss evne til å forske for forskningsns skyld også. selv om matamatikerene nok tar størsteparten av kaka.

18 09 2008
kamikaze

Anders: Velkommen hit! Forskning for forskningens skyld har jo gitt noen gjennombrudd, alle matematikeres favoritteksempel er jo datamaskinen, som aldri hadde oppstått hvis ikke tallteorinerdene hadde fått holde på i fred. Men det hadde uten tvil vært tilfredsstillende å se et konkret resultat av det jeg gjør…

Legg igjen en kommentar

