Dansk hygge?

14 09 2008

middag hos Mannens kollega

hilse på familieforøkningen

dansk hyggekveld.

Det begynte så fint!

Koselig område dere bor i, sa vi. Da vi kom gikk vi gjennom en gård med stor lekeplass og masse busker og trær. Husene var nye og fine.

Nei, sier han. Det er så mange utlendinger her. Vi skal flytte vekk når sønnen blir gammel nok til å leke med andre barn. Ungene løper rundt i gjenger, og fedrene deres henger ved kiosken. Det er skummelt.

Jeg er ikke overrasket over at folk tenker slik. Jeg ville ikke blitt overrasket hvis det var bønder hjemme som sa det (men de overrasker meg gjerne med sin toleranse). Jeg er overrasket over at det er sosialt akseptabelt å si det blant intellektuelle som meg selv. Han skammet seg ikke over det han sa; jeg tror han antok at vi ville synes det samme.

Det er bare det at jeg kjenner noen av de mørkhudete utlendingene som bor der oppe med familiene sine; jeg har til og med bodd sammen med dem, og vet at de er eksemplariske naboer. De er vennene mine. Barna deres er like nydelige som det vi hilste på.

Hvis vi skal få bukt med integrasjonsproblemene, er innfødte nødt til å bo sammen med innvandrere. Hvis vi ikke lykkes med integrering, vil de problemene vi frykter, bare øke. Derfor er det skremmende at det er blitt ok å si at man ikke vil være med og ta ansvar.

Neste steg er at man motarbeider innvandrerfamilien som flytter inn i nabolaget fordi innvandrere fører med seg kulturkollisjoner og kriminalitet. At vi ikke vil ha innvandrerbarn på skolen til barna våre, fordi språk- og kulturproblemer tar lærerressurser vekk fra våre egne barn.

Forskjellen på «jeg vil ikke være der du er», og «du får ikke komme dit jeg er», er ikke stor.

Og hva så med middagen? Jeg spiste kameler, jeg sa ikke noe, jeg har vanskelig for å krangle med nye bekjentskaper som byr meg på middag. Men jeg lurer på: er slike holdninger like aksepterte i Norge?

Handlinger

Information

8 responses

14 09 2008
Jarle Petterson

Jeg er stygt redd holdningene Deres manns kollega gir for dagen er svært utbredt også her omkring, og da mener jeg slett ikke utelukkende i de utpregede pressområdene, men jevnt over.

Hos de noe mer liberale er ofte omkvedet at man vil ha seg frabedt rasiststempelet, for «noen av mine beste venner er innvandrere» — noe som ingenlunde er ensbetydende med at man dermed er interessert i å slå seg ned i ens «beste venners» umiddelbare nærhet, mind you.

Forskjellen på liv og lære er kort og godt himmelropende.

14 09 2008
Jarle Petterson

En ting til, bare: «[…] Deres manns kollega gir for dagen…» skulle selvfølgelig lyde «[…] Deres manns kollega legger for dagen…». Det får være grenser.

14 09 2008
kamikaze

Jarle Petterson: Hei og velkommen! Jo, jeg forstår hva du mener. Det som tok meg på senga var fraværet av de der «jeg er ikke rasist, altså…»-frasene, som mange kommer med fordi de forventer seg at noen skal reagere. Fyren forventet ikke noen reaksjon i det hele tatt, han tok det som en selvfølge at vi var på samme side. Og dette er de intellektuelle som tradisjonelt snakker innvandrernes sak.

Jeg har åpenbart hengt for lenge med folk som ligner meg selv.

15 09 2008
rigmor

Mmm jeg vet ikke – men det ville ikke forbauset meg. Men er det ikke mye ærligere når man hopper over «jeg er ikke rasist, men… «?
Jeg tror dagens form for rasisme hovedsaklig kommer fra fremmedfrykt. Frykt er en vanskelig ting å takle, og medias vinklinger hjelper ofte ikke. F.eks «Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse» – jeg kan sjelden huske at opprinnelsen til gjerningsmannen blir nevnt dersom han IKKE er utenlandsk og jeg får inntrykk av at slike ting helst blir brukt i negative beskrivelser som hjelper oss å bli redde (men det er åtte år siden jeg har bodd i Norge så rett meg om jeg er på viddene nå). Er balansen der når noe positivt skjer?

15 09 2008
kamikaze

rigmor: Jo, det er jo ærligere slik. Men det sier også litt om hvor mange som mener det samme, og det er skremmende. Det virker som om fremmedfrykt blir bare mer og mer akseptert. Mulig det er noe som kommer med alderen, men jeg tror egentlig ikke det.

15 09 2008
Beamer

Bønder: husker jeg leste om en sauebonde og lokalpolitiker en gang som holdt tale der han var for mer innvandring og bedre integrering. Han brukte argumentasjonen om at alle sauebonder vet viktigheten av mangfold, og at innavl er det værste som kan skje flokken på sikt.

17 09 2008
annetten

En kjæreste av en venn av meg satt plutselig ved et ellers gemyttlig middagsbord og omtalte folk i bygården sin som «hottentotter». Jeg holdt på å falle av stolen. Faktisk ble jeg så paff at jeg ikke sa noe som helst. Neste gang tror jeg at jeg skal forsøke å la det synes litt mer hvor rystet jeg faktisk blir, for hvis slike folk aldri får noen tilbakemelding på at de faktisk har sagt noe helt uakseptabelt tror de vel at det er greit og at alle rundt dem tenker på denne måten.

17 09 2008
kamikaze

Beamer: Haha, ja, det er jo sant! Jeg kommer selv fra bondelandet, og jeg merker stor forskjell på holdningene til folk nå og da jeg bodde der. På nittitallet var det asylmottak i nærheten, og endel fikk seg jobb og ble boende. Samtidig har det kommet endel østeuropeere som arbeider i landbruket. Og selv om det stadig finnes folk med grumsete meninger, treffer jeg mange som har insett at folk stort sett bare er folk uansett hvor de kommer fra, etter å ha fått utlendinger inn i lokalmiljøet. Sånt gir meg håp om at det kanskje ikke er så ille, likevel.

annetten: Ja, jeg er ikke god nok til å vise at jeg blir sjokkert, litt for redd for å skape en scene kanskje. Men jeg tror du har rett!

Legg igjen en kommentar

