Hva er mobbing?

9 09 2008

Mobbing har blitt den nye Hitler. Blir du utsatt for kritikk du ikke kan svare på? Anklag motstanderen for å mobbe deg, og du har gjort deg selv til et uskyldig lite lam, mens motstanderen blir den store, svarte ulven. Mobbestrategien fungerer ekstra godt mot kvinnelige motstandere, ettersom usynlig mobbing mellom kvinner er et velkjent problem.

Trenden begynte i politikken og næringslivet, og nå har den tydeligvis kommet til bloggeverdenen.

Ettersom jeg har brukt mange år av livet mitt på å bli mobbet, og noen år til på å bli menneske igjen, blir jeg forbannet når folk bruker mobbeanklager for å slippe å stå til ansvar for det de sier og gjør.

Kritikk av sak er ikke mobbing.
Kritikk av meninger er sjelden mobbing.
Et eneste tilfelle av kritikk er ikke mobbing.
Mangel på støtte i sak er ikke mobbing.

Handlinger

Information

14 responses

9 09 2008
PoPSiCLe

Jeg vil gå så langt som å si at selv et enkelttilfelle av personangrep ikke er mobbing. Jeg har selv blitt mobbet, på barne- og ungdomsskolen, og jeg vil påstå det at det ikke er mobbing før det er et mønster, en gjentagende hendelse – mobbing er noe som gjøres gang på gang på gang for å få noen til å føle seg utenfor og lei seg, noe mobberen gjør for å hevde seg selv, og få seg selv til å føle seg bedre.

Dessverre gjør denne hylingen om «mobbing» til at begrepet blir utvannet, og bare nok et «moteord».

9 09 2008
Joakim

PoPSiCLe: Personangrep og mobbing er to ting, jeg støtter din mening der.

9 09 2008
kamikaze

PoPSiCLe: Du sier det godt. Og utvanningen gjør meg sint.

9 09 2008
Kranglefanten

Hva med personuthenging da Popsicle? Er det noe pent? Jeg vet at jeg skrev det selv i min personlige blogg, men jeg sletta det kort tid senere ettersom jeg ville være anonym. Nå er ikke den bloggen å finne mer i Bloggrevyen eller hvis man følger linken din, takk så mye!
Og til mitt forsvar, når en svær gjeng hoper seg sammen til drittkasting så føler man seg svært liten og svært alene, og det er ingen fin handling.
Jeg skjønner jo at det ikke er regelrett mobbing, men slemt er det uansett.

9 09 2008
kamikaze

Kranglefant: Velkommen hit. Du sier: «Jeg skjønner jo at det ikke er regelrett mobbing, men slemt er det uansett.» Ok, da er vi enige da? Og det virker ikke som omnoen som har ment å kaste dritt på deg personlig.

9 09 2008
minneapolise

Veldig enig med både degr, man kan ikke ha mye erfaring med reell mobbing når man bruker mobbekoret i slike sammenhenger. Og popsicle har et godt poeng, mobbing er absolutt noe som forekommer over tid, ikke en engangshendelse.

9 09 2008
minneapolise

Haha, dette ser ut som fyllekommentering, men sitter faktisk på skolen. Prøvde å kommentere og spise på en gang, ikke så lurt.

Både deg og popsicle skrev jeg først, og så skulle jeg forandre til bare deg (siden jeg la til popsicle etterpå).

Ikke mobb 😉

10 09 2008
Simen

Helt enig. Jeg har erfaring med ordentlig mobbing over år, så jeg vet hva det egentlig betyr. Det kjipe er at vi befinner oss i et språklig mellomstadie akkurat nå: ordet mobbing har ikke blitt så utvannet at det er helt synonymt med «erting» eller «personangrep» ennå, så derfor har det fortsatt kraft til å mane fram scener som foregår over år, selv når det brukes til å beskrive en mindre enkelthendelse. Dermed forsvinner nyansen, slik at de to språklig sett blir det samme — selv om alle som har opplevd begge vet at de slett ikke er det.

10 09 2008
Sigrun

Enig med Simen mht utvanning av begrepet. Jeg snakket med en mobbeforsker en gang, som jeg hadde kontaktet etter at han hadde skrevet en kronikk om mobbing i skolen som jeg irriterte meg noe grenseløst over. Det viste seg da at han hadde opplevd TO mobbeepisoder på skolen. Selv opplevde jeg det gjennom mesteparten av skoletiden.
Samme med overgrep, som jeg også ble utsatt for gjennom barndommen. Noen skjønner ikke at jeg snakker om voldsomme greier, og ikke om at noen tok meg på puppen eller ga meg en ørefik en gang i tiden.

10 09 2008
kamikaze

Minneapolise: Du får fylle- og spisekommentere så mye du vil!

Simen: Velkommen hit! Jeg er helt enig med deg.

Sigrun: At en person som har opplevd to «mobbe»episoder på skolen får kalle seg mobbeforsker er hårreisende (da mener jeg ikke at man må være mobbeoffer for å få forske på mobbing, men at en som kaller to episoder for mobbing, ikke vet hva han snakker om). Alle som har levd med mobbing over tid vet hva nettopp tidsperspektivet betyr når det gjelder å bryte en ned som menneske.

10 09 2008
vaarloek

agreed! (på alt)

10 09 2008
vaarloek

og jeg vet hva jeg snakker om. å gå fra å tilhøre den mest populære klikken til å plutselig omtrent ikke ha venner, i alle fall ikke venner man kunne stole på enda de var i samme båt som deg selv (for alle vil jo opp i hierarkiet), og gråte hver dag og føle seg som en piece of shit i over ett år … vel, du blir aldri helt den samme uredde personen du var før det skjedde. og dette er jo noe jeg omtrent aldri har snakket om, fordi jeg hater å identifisere meg selv med noe som er en «offerposisjon», så da jeg en kveld fortalte om dette til en venn og fikk noe sånt som «det har skjedd med alle/alle ble jo mobba på barneskolen» holdt jeg på å klikke. har alle gått rundt alene i ett år, grått og tigga om å få bytte skole, fått stygge blikk og stygge kommentarer og blitt ignorert i ett år, over ett år?

og tanken på at folk opplever det over enda lengre perioder er helt grusom, og jeg vet at jeg har bidratt til at folk har følt det sånn. jeg har aldri vært noen leder, men barn er barn og slettes ikke uskyldige og søte mot hverandre …

så å komme her og kalle litt erting, et par episoder, for mobbing … det er rett og slett respektløst. men hva skal man gjøre? ord forandrer seg over tid, det skjer med alle begreper, at de utvannes og endrer meningsinnhold. kanskje noen kan komme opp med et nytt begrep? jeg tror det er vanskelig å ta det tilbake når prosessen først er igang …

11 09 2008
kamikaze

vaarloek: Jeg har samme erfaring som deg av å bli møtt med at «alle har jo blitt mobbet en gang i skolen», det er vel litt samme type mottagelse som Sigrun snakker om. Det er lov å bli forbannet!

Men vi har jo faktisk gode ord for dette da, vold og trakassering. Det kunne være en bloggpost for seg, hvorfor vi har et eget ord for når det skjer med barn, som om vi aksepterer at dette er noe uunngåelig blant barn.

Men neste post tror jeg skal handle om noe muntrere. Hey, vi lever jo!

28 09 2008
vaarloek

ikke sant! hurra! (på etterskudd, but hey, that’s the way i roll 😉

Legg igjen en kommentar

