Redd for min venn

4 09 2008

En av mine venner er en indisk muslim. Da vi ble kjent fortalte han at han hadde tenkt å gifte seg til høsten. Å, så spennende! sa jeg, fortell meg om din kommende kone! Jamen, jeg har ikke funnet henne enda, sa han. Det var bare på tide å gifte seg nå.

Min venn er heldig som har liberale foreldre. Ifølge tradisjonen skulle ikke lillebroren hans få gifte seg før enn han, som eldst, var gift, og broren hadde vært giftesyk lenge. Til slutt ga foreldrene etter og fant en kone til lillebror.

Vi lo mye av min venns bestrebelser for å finne en hustru. Han skrev gifte-CV, han lette på internett og forhandlet med fedre, foreldrene fant flere kandidater, og han forsøkte å flørte med noen vestlige damer, men han fant ingen som han ville ha. Du er alt for kresen, sa vi til ham, det er det indre som teller! når han kom drassende med bilder av Miss India og sa at en slik dame vil jeg ha.

En dag sa han
Jeg har aldri hatt sex…
Nei jeg har skjønt det,
sa jeg
…med en kvinne.

Min venn tror ikke at han er homofil. Han tror at han har blitt vant til å ha sex med menn fordi han begynte med det som ung, og at lysten på menn kommer til å forsvinne hvis han bare får giftet seg med en tiltrekkende dame, og øvd seg litt på sex med jenter.

Han lengter hjem til landet sitt, vennene sine, familien sin. En familie som ikke kan leve med en homofil sønn, om de er aldri så liberale.

Innen jeg visste om hans sexliv, fortalte vennen min en historie om en av sine studiekamerater. Mannen var homofil, men ble presset til å gifte seg av familien. Han tok livet av seg på bryllupsnatten.

Jeg er redd for min venn.

Handlinger

Information

8 responses

4 09 2008
Beamer

Jeg så i sommer en dokumentar som het «Searching 4 Sandeep» en kjærlighetshistorie om to kvinner. Den ene australsk og åpent homofil med full støtte fra familie og venner. Den andre britisk med indiske foreldre, som ikke hadde fortalt noen om sin legning før hun fant kvinnen i sitt liv. En sterk historie som endte godt. Kanskje noe for din venn å se?

4 09 2008
Siri

sterkt.

5 09 2008
Lilja

Dette var hard kost, Kamikaze. Det høres ut som om vennen din ikke er helt ferdig med sine egne tenkerunder ennå? Jeg skjønner godt at du er redd, det ville nok jeg også vært.

5 09 2008
kamikaze

Beamer, Siri og Lilja: Takk for kommentarer! Fint tips, Beamer. Jeg vet bare ikke hvor mye jeg våger å ta opp problemet, hvis vennen min er homofil (og ikke bifil) så tror jeg ikke at han selv har akseptert det enda. Så lenge han er her i vest har han det fint, men jeg er nervøs for at han skal gifte seg og/eller flytte hjem igjen.

5 09 2008
Alter Ego

Veldig utfordrende aa lese teksten din! Jeg har noen gode muslimske venner, og en av dem har en bror som er homofil. Han valgte aa gifte seg med ei jente familien fant for ham, som han likte paa vennskapelig vis, og fikk etterhvert to barn med henne. Men han har regelmessig sex med menn, og til gjengjeld ikke med kona si. (Men de er gode venner og har et bra forhold.)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om saant. Paa den ene siden unner jeg dem aa finne noen de er glad i uansett kjoenn og leve lykkelig med vedkommende. Paa den andre siden ser jeg at folk fra andre kulturer enn min egen kanskje kan ha andre maater aa gjoere ting paa som funker for dem, og da er det kanskje ikke rett aa bedoemme det etter vaar standard? Jeg vet ikke. Men jeg tror vennen din har en ekstra god sjanse fordi han har deg til venn!

6 09 2008
kamikaze

Alter ego: Jeg omgås mye med folk fra andre kulturer, og jeg har blitt nødt til å prøve å skille mellom hva jeg mener generelt om deres kultur, og hva jeg mener om mine venner og deres liv. Så selv om jeg virkelig mener den indiske kulturen er for streng og skaper en masse ulykkelige situasjoner, så må jeg jo la vennen min gjøre det som han mener er best, også om det betyr at han gifter seg med en kvinne. Men jeg håper at han blir i vest, jeg gjør det. Og jeg har veldig vanskelig for å holde kjeft i blant, jeg har det. Kameler smaker ikke godt.

7 09 2008
rigmor

Vanskelig å gjøre noe fra sidelinjen – rent bortsett fra å bare være der. Jeg venn jeg hadde var også homofil muslim (begynte å mistenke det da han begynte med glitter på øynene så snart han flyttet hjemmefra) men er i dag gift med en lesbisk muslim – og så har de begge sitt på siden. Slitsomt for dem å holde den siden av livene sine skjult – men jeg vet ikke hvordan det gikk etter de flyttet fra England.

7 09 2008
kamikaze

rigmor: Velkommen hit! Det høres jo ut som en ganske okay løsning, situasjonen tatt i betrakning. Håper det fungerer i praksis også.

Legg igjen en kommentar

