Innvandring til besvær?

3 09 2008

Jeg er ikke innvandringsfiendtlig! sier Joakim, og jeg tror på ham; han virker som en hyggelig fyr. Men Joakim, du skal ikke tro på alt du hører, spesielt ikke på radioen. Og muligens skal du vaske ørene.

Basert på merkelige tall («70% av norske innsatte av utenlandsk opprinnelse»), inntrykk du har («det virker nesten som alle som søker asyl kan slippe inn») og episoder du har vært vitne til («innvandrere får mer økonomisk hjelp på sosialen, enn hva norske får») konkluderer du med at «innvandringspolitikken i Norge er for liberal».

At 70% av alle innsatte i norske fengsler er innvandrere, er tull og fanteri. Det riktige tallet var, ifølge stortinget, 18% i 2004-2005. I 2002 var 11,3% av alle straffede innvandrere; 9,6 av disse var ikke-vestlige [1]. Dette er høye tall, men ikke i nærheten av dem du presenterer.

De utenlandske gjerningsmennene har gjerne dårlig utdannelse, lav inntekt og/eller psykiske problemer [2]; og hvis vi sammenligner innvandrerne med en tilsvarende utsatt gruppe nordmenn, vil forskjellene være mye mindre. Vi burde vurdere hva vår behandling av innvandrere, gjør med dem. Vi setter dem på asylmottak, gir dem i beste fall en lavstatusjobb, og er ikke gode nok til å gi dem det utgangspunktet de behøver for å lage sitt eget liv; vi sender dem rett inn i den befolkningsgruppen hvor kriminaliteten er høyest. Du sier: «men ta inn kriminelle, er som du sier, bare idiotisk.» Jeg spør: Tenk om de ble kriminelle av det livet de fikk her?

Du vil at vi uten videre skal sende vekk asylsøkere uten legitimasjon, men det er en grunn til at vi ikke gjør det. De asylsøkerne som bør få opphold, er dem som virkelig er på flukt fra noe. Hvis du for eksempel er en politisk flyktning i ditt eget hjemland, er det rimelig dumt å gå rundt med pass på deg i tilfelle du blir stoppet og ransaket. Har du ikke ID, kan ingen vite at de burde skyte deg.

Norge har hjulpet til med å rive ned et par land de siste 10 årene, og nå kommer noen av innbyggerne hit fordi de ikke lenger er trygge hjemme. Har ikke vi da en viss moralsk plikt til å hjelpe, også hvis det går ut over oss selv?

Selv om jeg er kritisk til det du legger fram, og måten du gjør det på, er jeg enig i noen av konklusjonene dine. Jeg mener at vi må:

-Slippe inn flere høyt utdannede innvandrere og studenter, kanskje spesielt fra de landene det kommer mange flyktninger fra. Disse har bedre muligheter for å skaffe jobb og integrere seg, og kan fungere som brobyggere mellom nordmenn og andre innvandrere.
-Sende ut dem som begår alvorlige forbrytelser innen de får statsborgerskap.
-Legge tilrette for opplæring i norsk språk og kultur, og kreve deltagelse.
-La være med å sende ut innvandrere som faktisk har klart å integrere seg etter et lenger opphold i landet. Vi behøver dem.

[1] Innvandrere i Norge – Hvem er de, og hvordan gå det med dem, Del II Levekår, SSB, 2004.

[2] Innvandrere og nordmenn som offer og gjerningsmenn, SSB, 2000.

Handlinger

Information

9 responses

3 09 2008
Joakim

Nei, innvandringsfiendtlig er jeg ikke, jeg har ingenting i mot dem. Det var innvandringspolitikken jeg stille spørsmålstegn ved. Jeg ser du har bevis for at dine tall stemmer, så jeg skal mer enn gjerne godta dem. Som du sier, man skal ikke tro på alt man hører på radio/tv.

Man skal ikke uten videre kaste ut ID løse flyktninger, men man burde kanskje holde dem inne, slik at identitetsproblemet kan bli løst, før man eventuelt slipper dem ut på mottak.

3 09 2008
Grenseløs

Det er utrolig hva selv presumptivt intelligente personer får seg til å si om innvandring og innvandrere, når selv et enkelt søk og besøk på feks Statitisk Sentralbyrå sin sider ville ha ryddet vekk løgner og overdrivelser.

Frykten og fryktens politikk dominerer dagens verden. Ett betegnende eksempel er at mange amerikanere fortsatt hevder at Irak hadde masseødelaggelsesvåpen, selv etter at Geroge Bush tenneskjærende ahdde innrømmet at det ikke var tilfelle.

Det er mye av det samme i norge. Uansett hvor mange ganger de mest tullete påstander om innvandring og innvandrere har blitt tilbakevist så resirkuleres de samme påstandene gang på gang. Folk tror på mytene, ikke fakta og omfavner fryktens politikk.

3 09 2008
kamikaze

Joakim: Jeg var redd jeg skulle trampe deg litt for hardt på tærne, så jeg er glad at du ikke skriver sinte kommentarer her. Men jeg kunne ikke la være å si imot deg her, hadde nettopp sittet og lest denne statistikken da jeg leste posten din.

Grenseløs: Du har helt rett, men skal ikke snakke for stygt om Joakim, han kan ikke legge seg mye flatere nå.

3 09 2008
Joakim

Grenseløs: Er det tullete og kreve at innvandrere lærer seg norsk, prøver å anskaffe seg jobb eller søke utdannelse? Er det tullete å kreve at staten går inn å gir innvandrere som har fått opphold, den riktige støtten og hjelpen dem trenger?

I etterpåklokskapens ånd, skal jeg innrømme tallene virket noe høye, men jeg må stå for det jeg har skrevet. Men jeg mener at noe må gjøres med innvandringspolitikken, ikke stoppe den, men forandre den til noe som både Norge og innvandrerne vil tjene på.

3 09 2008
Joakim

Kamikaze: Det skal mye til før jeg føler meg tråkket på, noe jeg ikke har gjort via dine kommentarer og innlegg. Jeg ser på det som en diskusjon, og så lenge man ikke går til personangrep, så er diskusjoner både artige og lærerrike.

Jeg har ikke skrevet noen sint kommentar, for jeg ser ingen grunn til å gjøre det. Du og jeg er enige på noen punkter, og andre er vi ikke enige på. Vi har begge rett til våre meninger, og som sagt, diskusjoner er ofte artige og lærerrike.

Også heter bloggen min kverulanten for en grunn;)

3 09 2008
Grenseløs

Nei, det er tullete og farlig å gjengi mytene, som sagt. Du bør skrive et helt nytt innlegg der du legger vekt på helt andre ting enn den falske statistikken du gjenga og kritiserer deg selv minst like mye som jeg og kamikaze gjorde.

Ja, man trenger en helt annen politikk, med mindre angrep på flyktninger og innvandrere, ikke mer.

Jeg er feks helt overbevist om at innvandere ønsker å lære seg språket i det landet de kommer til. Å påstå noe annet er å hevde at de er dumme. Men når det knapt bevilges penger til slik opplæring og også andre tiltak skjæres ned til beinet så gjør vi det veldig vanskelig for dem. Det kan ikke kokes suppe på spiker, uansett hvor mye enkelte hevder at det er mulig.

Nyhetsdekningen feks i TV2 er jo også så skjev som man kan få den. Man bør angripe det, angripe mytene og de som propaganderer dem, ikke legge stein til byrden.

Det er veldig lett å slutte seg til hylekoret, men det gjør det bare enda viktigere å argumentere mot det, mot dets mangel på argumenter.

3 09 2008
Joakim

Grenseløs: Jeg er overbevist om at de fleste innvandrere ønsker å lære seg språket, få seg jobb/utdannelse og bli en del av samfunnet. Men jeg er også overbevist om at enkelte kommer hit for å begå kriminelle handlinger.

Jeg skriver ikke noe nytt innlegg, for jeg står for det jeg har skrevet. Jeg kan gjerne innrømme feil når det kommer til fengsels statistikken, for der har kamikaze kommet med de riktige tallene. Kritiser meg gjerne, jeg tar meg ikke nær av kritikk. Jeg har min mening, du har din, og vi begge har lov til å mene det vi mener.

4 09 2008
Shoaib

Tusen takk for en god og oppklarende post kjære kamikaze. Problemet med slike «fakta» som joakim la frem er ikke bare at de er feil, men at de ofte får et eget liv. Etterhvert når dette gjentas som en mantra hjelper det ikke at ting ikke stemmer. De slår da rot i folks (under)bevissthet.

4 09 2008
kamikaze

Shoaib: Jo, det er nettopp det som er problemet. Så vi får fortsette å protestere 🙂

Legg igjen en kommentar

